catlady
Jag har kollat runt lite på nätet och bävar inför stenläggningen i mitt växthus. Växthuset är 80 kvm, men jag vill inte stenlägga allt, utan bara i gångar och arbetsyta + sittplats. Runt väggarna och i spår genom växthuset tänker jag ha stora pallkragar eller odla rakt i marken.
Men jag är alldeles chockad över materialet som tydligen krävs för stenläggning; grus, sättsand, makadam, stenmjöl, fiberdukar.... Jag trodde i min enfald att det räckte med att gräva ut där man ville ha sten, fylla med sand, jämna till och lägga! Blir det bara katastrof? Vilket är det lättaste och snabbaste sättet att lägga sten i växthus (som nu har mjuk uppfräst och uppblandad lerjord/matjord)?
Preussen
jag har vanliga stenplattor i gångarna mellan djupbäddarna. de lades för ca 10-12 år sen med enbart grus under sig. jorden under rör sig ganska bra, vet inte om det beror på riklig bevattning i djupbäddarna. så gör det rejält från början, förhoppningsvis hindrar det myror smile.gif
catlady
Du menar att det faktiskt skulle räcka med att lägga grus mellan plattorna och jorden? yahoo.gif Hur grov/fin grus då, som sand eller som singel?
Dealer
80 kvm?? -fear-.gif Varför inte göra stenläggningen ordentligt och flytta in giggle.gif . I övrigt beror det på vad du vill åstadkomma. Det blir normalt ingen katastrof av att bara gräva ut, fylla med sand, jämna till och lägga plattor. MEN detta är ju ett växthus, där ska du väl kunna gräva och förändra förhållandena runt stensättningen och då kan det bli problem om inte underlaget är stabilt och tillräckligt djupt. Alternativet är naturilgtvis att odla ovan jord.
Jonas70
Visst är det ett hästjobb att lägge sten eller plattor. Det vet jag av egen erfarenhet som har lagt sten både i växthuset, precis utanför entrén till detsamma och dessutom gjort en ny liten frukostaltan.
Men som allt annat så är förberedelsejobbet en viktig del. Gör man det ordentligt (trots att det är tungt, tar tid och kostar pengar) så får man ju rätt underhållsfria ytor som håller många år.

Ett litet tips!
Jag har hört att man ska välja stenmjöl framför sand för att myrorna har problem med stenmjölet, så det har jag gjort. Kolla gärna in min stenläggning på bloggen!
MRLINDELL
För att göra det enkelt på sommarstället så köper jag en pall (ca 12.5 kvm 'a 99:-/kvm) enkel marksten 14x21x5 på golvet och lägger duk och vanliga lecakulor under, ingen sand!! Inte ens något att foga med!! Man bör göra en planering om hur man tänker sig interiören med ev odlingsbädd och trådhyllor och annat innan man sätter igång. Eftersom jag vet vad jag skall ha i växthuset så räcker stenen ett par plattor ut runt växthuset och där använder jag möjligtvis sand. Det beror på att jag sätter sockeln på plint och det är berg under eller någon dm ner. Att gräva för att försöka få "kälfritt djup" i ett växthus är totalt meningslöst. Dränering och hur man bevarar klimatet (det klimat man önskar) är mycket viktigare. Att gräva ner sand och frigolit och gud vet allt jag läst om på t ex 10 kvm är totalt meningslöst i tron att hålla kylan borta, det kan t o m bli så att det blir kallare eller så får man inte värmen från t ex marken på hösten. Ibland sitter jag och läser inlägg om diverse konstruktioner som bara gör att man undrar hur komplicerad en människa kan vara. Det låter styggt, men jag känner så. På 10 kvm med t ex glas har man ingen isolering att tala om. VENTILATION är däremot viktigt.
Jonas70
Jag måste opponera mig delvis i alla fall. Att isolera marken gör man ju för att inte släppa ut den värme som alstras inne i växthuset, exempelvis genom solen, värmefläkt eller värmeslinga. Visst försvinner det ut värme genom glaset, men har man isolerplast eller isolerglas så håller det ju bättre.
Men i övrigt så bestämmer man ju helt själv vad man vill ha för underlag i sittt växthus och hur noga man vill vara med förberedelsearbetet.
Preussen
CITAT (Jonas70 @ 10-05-2007, 13:24) *
Jag måste opponera mig delvis i alla fall. Att isolera marken gör man ju för att inte släppa ut den värme som alstras inne i växthuset, exempelvis genom solen, värmefläkt eller värmeslinga. Visst försvinner det ut värme genom glaset, men har man isolerplast eller isolerglas så håller det ju bättre.
Men i övrigt så bestämmer man ju helt själv vad man vill ha för underlag i sittt växthus och hur noga man vill vara med förberedelsearbetet.

men stiger inte värme uppåt? då kan värmen rimligtvis inte släppas ut genom marken?

CITAT (catlady @ 04-05-2007, 20:40) *
Du menar att det faktiskt skulle räcka med att lägga grus mellan plattorna och jorden? yahoo.gif Hur grov/fin grus då, som sand eller som singel?

vanlig grus som används till gjutning, alltså ganska grovkornig.
Jonas70
Jo värme stiger ju uppåt, men det innebär ju inte att man enbart har läckage uppe vid nocken i sitt växthus, eller? I så fall skulle man ju bara behöva isolera översta delen på sitt växthus. confused.gif
Preussen
CITAT (Jonas70 @ 10-05-2007, 16:15) *
Jo värme stiger ju uppåt, men det innebär ju inte att man enbart har läckage uppe vid nocken i sitt växthus, eller? I så fall skulle man ju bara behöva isolera översta delen på sitt växthus. confused.gif

men skillnaden är väl att ett oisolerat golv kan släppa in kyla och det är en skillnad mot att släppa ut värme?
Tesa
Är det inte så att man lägger sten med såpass gott underarbete här i Sverige för att vi har tjäle och då blir det sättningar...men inne i ett växthus så borde det ju inte bli riktigt på samma sätt. I England så gör dom ju inte alls samma underarbete om man ska gå efter vad man ser på TV..och vad min lärare i markanläggning sagt.. flirting.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon