Full version: tips på växer?
Bebbe
Jag medlem i en bostadsrättsförening och har mer eller mindre fått en rabatt att sköta om, ja vi är väl flera men jag och närmsta grannen bor närmast. Den har syd öst läge och bakom är det en stor bergknalle och framför skymmer en stor huskropp. det är med andra ord ganska skuggigt. Det finns någon buske typ gullregn och någon annan blommande perenn men det är i övrigt ganska kalt. Förra våren så satte vi rhododendron och det är en stackare som har klarat sig så snälla, finns det någon som har några bra tips på växter så vore jag tacksam. Grannen har en vinranka som hon tycker att vi kan sätta och jag har inte en aning om vilka chanser den skulle ha. Tacksam för alla svar confused.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Vinranka är jag tveksam till även om det finns sorter som klarar sig utmärkt i norra sverige, de gillar nämligen sol.

Vilken växtzon är det?

Är det torrt eller fuktigt på växtplatsen?
Alexander-VG-zon3
vinranka vill ha full sol för att utvecklas väl .

klätter växter
klätter hortensia,murgröna,pipranka

marktäckare
omröga,vintergröna ( finns bårde grön och brokbladig ),hasselört,benved,Plister

buskar
skimmia

perenner
akleja,vallmo,hosta,ormbunkar,revsuga,plymsperia,julros

CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 04-05-2007, 22:08) *
Vinranka är jag tveksam till även om det finns sorter som klarar sig utmärkt i norra sverige, de gillar nämligen sol.

Vilken växtzon är det?

Är det torrt eller fuktigt på växtplatsen.

såg inte att du skrivit ^^
Bebbe
Hej tack för era snabba svar det här forumet är toppen hoppas jag ska kunna hjälpa någon också någon gång.
Det är växtzon II tror jag, bor ca 5 mil söder om Stockholm. Rabatten är ofta ganska fuktig och som sagt skuggig. rolleyes.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon