CITAT (Anders zon 1 @ 06-05-2007, 19:21)

Jag tror ändå att det är krusbär. Det är helt klart någon sorts Ribes och om den är taggig så finns det inte mycket att välja på förutom krusbär (måbär har inte taggar). Kolla länken:
http://linnaeus.nrm.se/flora/di/grossulari...es/ribeuva.html. Krusbär är i många trakter vanlig som förvildad (särskilt vanlig i lite fuktiga skogar/lundar) och kan bete sig som ogräs ibland. Att du inte sett den blomma eller sätta frukt betyder inte att den inte gör det. ALLA kärlväxter (t ex träd och buskar) blommar och för att kunna sprida sig måste den ju faktiskt sätta frukt! Kanske är de buskar du har i trädgården ännu för små att blomma eller så kanske de står olämpligt. Troligen finns det större buskar någonstans i närheten som sätter frukt.
Om det finns några krusbär i närheten vet jag faktistk inte, men vi har inga i vår trädgård fö iaf .... och OM det här skulle vara krusbär trots allt - kommer det då så småningom att komma frukt på dem tro? De har dock ett mer utbrett växtsätt än krusbär tror jag och jodå, de står i en del av vår trädgård som är mer skygga och skog än något annat ....