Cam & co
Den här busken har vi ett flertal av i vår trädgård - små, taggiga och utan både frukter och blommor. Har nyligen slagit ut och är grön fram till hösten nu ... Om den är planterad eller inte vet jag faktistk inte - för den finns lite här & var, men mestadels koncentrerat på ett mindre område ... Vår trägård är verkligen en TRÄDgård, mer park- & skogsliknande än något annat - så det är många gånger svårt att säga vad som är planterat & självförökat ...
Anders zon 1
Är ganska övertygad om att det är krusbär.
Ardisia
Nej detta är inte krusbär, det här växer i "min" skog och invaderar under sommaren, ett riktigt ogräs men jag vet tyvärr inte vad det heter. Svårt att gå på stigarna är det i alla fall när detta snår är i vägen överallt.
Fenja
Måbär kanske?
Mvh
Fenja
Cam & co
CITAT (Anders zon 1 @ 05-05-2007, 18:06) *
Är ganska övertygad om att det är krusbär.

Nä, krusbär är det INTE. Det ser dock så ut, men det kommer varken bär eller blommor på buskarna ...
Anders zon 1
Jag tror ändå att det är krusbär. Det är helt klart någon sorts Ribes och om den är taggig så finns det inte mycket att välja på förutom krusbär (måbär har inte taggar). Kolla länken: http://linnaeus.nrm.se/flora/di/grossulari...es/ribeuva.html. Krusbär är i många trakter vanlig som förvildad (särskilt vanlig i lite fuktiga skogar/lundar) och kan bete sig som ogräs ibland. Att du inte sett den blomma eller sätta frukt betyder inte att den inte gör det. ALLA kärlväxter (t ex träd och buskar) blommar och för att kunna sprida sig måste den ju faktiskt sätta frukt! Kanske är de buskar du har i trädgården ännu för små att blomma eller så kanske de står olämpligt. Troligen finns det större buskar någonstans i närheten som sätter frukt.
Cam & co
CITAT (Anders zon 1 @ 06-05-2007, 19:21) *
Jag tror ändå att det är krusbär. Det är helt klart någon sorts Ribes och om den är taggig så finns det inte mycket att välja på förutom krusbär (måbär har inte taggar). Kolla länken: http://linnaeus.nrm.se/flora/di/grossulari...es/ribeuva.html. Krusbär är i många trakter vanlig som förvildad (särskilt vanlig i lite fuktiga skogar/lundar) och kan bete sig som ogräs ibland. Att du inte sett den blomma eller sätta frukt betyder inte att den inte gör det. ALLA kärlväxter (t ex träd och buskar) blommar och för att kunna sprida sig måste den ju faktiskt sätta frukt! Kanske är de buskar du har i trädgården ännu för små att blomma eller så kanske de står olämpligt. Troligen finns det större buskar någonstans i närheten som sätter frukt.

Om det finns några krusbär i närheten vet jag faktistk inte, men vi har inga i vår trädgård fö iaf .... och OM det här skulle vara krusbär trots allt - kommer det då så småningom att komma frukt på dem tro? De har dock ett mer utbrett växtsätt än krusbär tror jag och jodå, de står i en del av vår trädgård som är mer skygga och skog än något annat ....
Anders zon 1
Det blir nog frukt på buskarna förr eller senare. Låt någon buske vara kvar och se vad det blir. smile.gif Du kan också prova att flytta en buske till solig plats med god jord så växer den nog bättre. Fast om det är vilda krusbär är det nog inte säkert att de blir lika stora och goda som odlade.
Cam & co
CITAT (Anders zon 1 @ 06-05-2007, 22:56) *
Det blir nog frukt på buskarna förr eller senare. Låt någon buske vara kvar och se vad det blir. smile.gif Du kan också prova att flytta en buske till solig plats med god jord så växer den nog bättre. Fast om det är vilda krusbär är det nog inte säkert att de blir lika stora och goda som odlade.

Ja det kan jag ju göra såklart .... men det var en annan tanke som slog mig nu - det kan inte vara hagtorn då??? Det har vi nämligen i vår trädgård - 2 träd, ett mindre (ca 2 meter högt & väldigt knotigt & krokigt) och ett större (ca 4 meter högt iaf) ....
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon