Cam & co
Precis på ett hörn av vårt hus står detta träd som har röda knoppar som troligtvis kommer slå ut till blommor ... vet någon vad det är för ett träd tro? (fotograferat idag)

Cilla
Någon av prydnadsaplarna. Ligger det några små, nu svarta frukter kvar på marken?
Fint träd, vacker placerat!
Ardisia
Helt rätt, en prydnadsapel. Jag har tre enorma träd i min trädgård som nog slår ut inom några dagar. Och det är en upplevelse kan jag lova.
Cam & co
CITAT (Ardisia @ 05-05-2007, 22:56) *
Helt rätt, en prydnadsapel. Jag har tre enorma träd i min trädgård som nog slår ut inom några dagar. Och det är en upplevelse kan jag lova.

Heter det bara prydnadsapel eller har det någon annan benämning? Vad är det latinska namnet för den tro?
Powerowic
prydnadsapel=äpple med "oätliga frukter" finns en hel del olika sorter och arter
Cilla
Prydnadsaplarnas namn börjar med Malus, och fortsätter med en mängd variationer.
Cam & co
CITAT (Cilla @ 06-05-2007, 23:30) *
Prydnadsaplarnas namn börjar med Malus, och fortsätter med en mängd variationer.

Tack. Då ska jag leta ....
Cilla
Det finns en förening i USA som heter något i stil med Crab apple Society. De har mängder av bra bilder och stora marker där många varianter oldas. Underbart! Varför har vi inte ett sådant i Sverige, kan man tänka... ;-)
Cam & co
CITAT (Cilla @ 08-05-2007, 09:49) *
Det finns en förening i USA som heter något i stil med Crab apple Society. De har mängder av bra bilder och stora marker där många varianter oldas. Underbart! Varför har vi inte ett sådant i Sverige, kan man tänka... ;-)

Jag letade efter den där föreningen på nätet ... men lyckades inte hitta den. Dock fanns den nämnd i ett flertal amerikanska forum, men inga länkar :-(
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon