jakob

Kanske finns det en tråd för detta men hittade den ej
som nybörjare,, så undrar jag ,,har skaffat murspänner som jag tänkte odla tomat och gurka i mitt ( ännu ej helt färdiga växthus)
undrar då confused.gif om man då ska låta vattnet rinna ur ut på plattorna i växthuset,, alltså nu var jag luddig
Ska jag borra hål i krukorna?? eller gör man på annat sätt? lecca kulor i botten ,, annat system?

så undrar jag om man odlar i koskits säck dirékt, hur drännerar jag det, har man det direkt på plattorna,,

confused.gif Ja alltså hur gör ni som odlar i växthus med plattor till golv?

glad för alla svar
med vänlig hälsning Jakob
KURT
Är det stor jordvolym och man vattnar försiktigt så kan det gå utan hål .Säkrast är att borra/skära hål. Men det behöver inte vara i botten. Man kan ha dem några cm upp på sidan, så får man ett vattenmagasin i botten.
jakob
Ja det var ju smart att borra dem på sidorna, vattenmagasin ,,
g.gif men ska jag låta överskottsvattnet rinna ut på plattorna inne i växthuset? eller ska jag ha någon slags fat inunder?
ock likaså koskits säcks odling har man ngt slags fat inunder??
Knäppa frågor kanske,, men nybörjare i växthus branschen är jag....
KURT
Nej det finns ingen anledning att ha fat under och det bara är plattor under.
jakob
Jo plattor stenmjöl, ock grusbacke,, i thanks.gif inga fat
det var en lättnad för hur hittar jag fat till stora murar baljor detta problem ur världen,, jag kör utan..
m v h Jakob
vivla
hej, hej bara för att ge dig lite beslutsångest.. rolleyes.gif jag har köpt fat till mina hinkar idag. Jag vet ju inte hur stora dina hinkar är, mina är 12- och 20 liter. jag har borrat hål en bit upp precis som du sa, Kurt, men jag tycker det blir "söligt" om överskottsvattnet rinner ut på plattorna. faten kostade 19kr styck.
uno
CITAT (vivla @ 17-05-2007, 20:25) *
hej, hej bara för att ge dig lite beslutsångest.. rolleyes.gif jag har köpt fat till mina hinkar idag. Jag vet ju inte hur stora dina hinkar är, mina är 12- och 20 liter. jag har borrat hål en bit upp precis som du sa, Kurt, men jag tycker det blir "söligt" om överskottsvattnet rinner ut på plattorna. faten kostade 19kr styck.

Rinner inte vattnet snabbt ner genom plattfogarna?
vivla
Hmm, det kanske det gör. Jag kanske har varit lite väl snabb med att köpa en massa fat... wacko.gif men det förhindrar att plattorna bliir skitiga också smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon