Full version: Ätliga blommor?
Carindk
OJ vad längesedan jag varit här inne!!!!

Projekt just nu är ett grønsaksland. Det är inte stort och det är heller inte meningen. Bara några morötter, rädisor lite sallad och jordgubbar, ärtor.... Saker som barnen kan gå och äta av och se var saker och ting kommer från. I landet vill jag också ha lite blommor,,, de ska vara ätliga! I alla fall inte giftiga om de nu skulle ta fel unsure.gif . Har tänk på styvmorsviol, ringblommor och, naturligtvis, olika kryddörter. Kanske är det inte plats för mer, men om Ni skulle ha några skojjiga förslag vil jag gärna höra thanks.gif
Åsa, mälardalen zon 2
viol, blomsterkrasse, kryddtagetes
Cassandra
Läs om fler sorter här:

http://www.odla.nu/artiklar/atliga_b.shtml
trädgårds-nina
Gurkört är ätliga och väldigt vackra, lättodlade dessutom. Använder de blå blommorna, efter att ha tagit bort det gröna, att dekorera t.ex.potatissallad eller efterrätter med. Gräslökens blommor är också fint.
troja
Så några solrosor eller många, skotten är jättegoda och solrosor tycker ofta barn är roliga för de växer snabbt och mycket, fröna är stora så barnen själva kan så (Mina barn har gjort det sedan de va små och gör det forfarande var sommar de är nu 8 och 10 år). DET ÄR ETT TIPPS TILL ALLA MED BARN LÅT DOM VA MED ATT SÅ, SKÖTA, OCH SKÖRDA DET ÄR LÄRORIKT OCH ROLIGT.
Fenja
Dagliljor är goda både färska och kanderade, ursnyggt på tårtor och andra bakverk!! Blåklint i salladen är en kul effekt.
Mvh
Fenja
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon