Full version: Spännande växter
Cassandra
När vi började förgro i februari/mars passade barnen på att plantera alla frön de hittade för det är så roligt tycker de. Allt från citronkärnor och annan frukt/grönt till...hamsterfrön! De satt helt sonika ner hamsterns mat i några krukor med jord. Nu har vi stora mystiska växter som jag är så nyfiken på vad det är. Då vi inte har digitalkamera kan jag tyvärr inte visa några bilder men jag undrar om någon här känner till vad "hamsterblandningen" i djuraffärerna (lösvikt) kan tänkas innehålla för frön (förutom solros och vete som jag känner igen)?
Fenja
Hampa, som är förbjudet att plantera och odla... gurkfröer, pumpa, squasch, havre...
Mvh
Fenja
Åsa, mälardalen zon 2
Sorghum och safflor verkar också förekomma ifall man söker på nätet på hamsterblandning och innehåll.
Anna!

oidentifierad 28 april 001.JPG

Denna planta fick jag upp i en kruka som stått på balkongen under fågelmaten. Har fått hjälp att konstatera att det är någon typ av hampa. Kan tänka mig att du fått upp någon liknande knarkväxt?
Cassandra
CITAT (Fenja @ 05-05-2007, 11:25) *
Hampa, som är förbjudet att plantera och odla...

Nja, industrihampa är lagligt. I övrigt krävs uppsåt och det hade knappast mina barn. Jag visste inte ens om att de hade "busat" och stoppat i hamstermaten bland krukorna i sina rum. Det var först när något jag inte kände igen kom upp som jag fick kännedom om det.

CITAT (Anna! @ 07-05-2007, 20:00) *

oidentifierad 28 april 001.JPG

Denna planta fick jag upp i en kruka som stått på balkongen under fågelmaten. Har fått hjälp att konstatera att det är någon typ av hampa. Kan tänka mig att du fått upp någon liknande knarkväxt?

En ser ut lite så ja.
Fenja
Industrihampa är tillåtet att odla för de som har tillstånd. Uppsåtet spelar ingen roll, det är olagligt att odla hampa för privatpersoner i alla former, kolla gärna med polisen. Inte för att jag personligen har något emot om fågelfrö råkar gro, men som en upplysning...
Mvh
Fenja
Cassandra
CITAT (Fenja @ 07-05-2007, 23:56) *
Industrihampa är tillåtet att odla för de som har tillstånd. Uppsåtet spelar ingen roll, det är olagligt att odla hampa för privatpersoner i alla former, kolla gärna med polisen. Inte för att jag personligen har något emot om fågelfrö råkar gro, men som en upplysning...
Mvh
Fenja

Precis som jag skrev angående industrihampan.
Jag vet exakt vad som gäller så försök inte inbilla någon att den begår brott om t ex det ramlar ett fågelfrö från din balkong och gror i gräsmattan under. Då skulle många 80-åriga damer sitta bakom lås och bom idag.
Fenja
Det är brottsligt att fortsätta odla en identifierad hampaplanta! Sedan är det väl kanske så att polisen inte har högsta prioritet på att jaga plantor under balkongerna och det är ytterst sällan någon döms till fängelse för sådant brott om det inte är storskaligt.
Jag försöker inte att inbilla dig något, jag bara berätta vad lagen säger och den har inte jag hittat på...
Mvh
Fenja
Wilmer
Här i trakten hade en stackars politiker hampa i rabatten efter att ha matat fåglarna en vinter. Det blev ett himmla rabalder om detta i tidningen m.m så är ni "offentliga" personer råder jag er att rensa noga under fågelborden laugh.gif .

/ Wilma
Cassandra
Hur svarar man barn på frågan Äter hamstrar och fåglar knarkfrön? wink.gif
Wilmer
Japp det gör dom och dom gillar det!! naughty.gif

// Wilma

(Som inte har barn whistling.gif ).
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon