cultura
05-05-2007, 07:48
Har köpt en påse sparrisärt, Är det någon som har provat denna? Vore kul att få lite information.
Jag har haft den, men tyckte inte att den var någon hit. Lågvuxen och mina gav dålig skörd. Dessutom inte någon märkvärdig smak. Kanske blev de lite styvmoderligt behandlade.
Efter vad jag läst mig till ska den få ganska stor skörd om man skördar kontinuerligt. Man ska plocka dem mycket unga ( ca 3cm långa). Väntar man blir de fort träiga. Har läst nån stans att många Gormeér anser den vara en delikatess, serverade kokta med lite smör.
Jag har några st i mitt växthus nu och det ska bli spännande att se vad vi kommer att tycka om dem
lena:-)
05-05-2007, 14:55
Jag odlade dem förra året och håller med om att de är överreklamerade. Både vad gäller skörd och smak. Detta har dock inte hindrat mig att prova iår igen, de var väldigt vackra där de växte tyckte jag...
Christer i Falköping
05-05-2007, 19:02
Mycket goda och ger bra skörd om man skördar ofta. Som sagts innan skall man ta dem när de är c:a 3cm långa. Koka dem och häll saltat smör över dem.
Christer.
Jag tyckte mina var jättegoda, men man fick nofsa av dom ofta för dom blev fort för stora. Sen hade den jättevackra blommor, betedde sig bra och blev lagom hög för att vara lättodlad. Ska sås igen hos mig.
/Åsa
Eva i Västerås
07-05-2007, 07:48
Nog fick jag skörd så det räckte, och nog tog jag dom när dom var små, men jag var ändå inte överförtjust.
Närig som jag är så har jag svårt att acceptera växter som bara är vackra.
Bytte året efter till blomsterbönor som är goda att äta också.
I år blir det inga såna, men nästa år, då...
Påtoppen
18-07-2013, 15:43
Gammal tråd men jag tänkte att det kanske är onödigt att skapa en ny...
Jag premiärskördade mina sparrisärtor i dag. Goda tyckte jag, ingen av dem var träiga.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.