Jennie_Övik
Jag har ett körsbärsträd stående en bit ifrån vår sandlåda och jag tänkte anlägga en rabatt runt trädet med några blåbärs buskar och smultron... nu till frågan eftersom jag vill höja rabatten borde jag använda torv då, och hur funkar det?? Hur ser torven ut efter ett tag, blir den överväxt eller ska jag sätta något som ser snyggare ut ytterst??
Skogsbrynet
Det går nog bra att göra en rabatt runt körsbärsträdet, men du får aldrig så mycket bär, eftersom de gärna vill ha mesta möjliga sol för att bli goda och trivas. Körsbärsträdet växer ju och ger skugga, välj hellre något annat om du ska ha en rabatt där. Du ska ju också komma åt att plocka bären på trädet.
Plain
Blåbär är en surjordsväxt, värt att lägga på minnet. Är inte helt säker på att kombinationen av dem och smultron kommer att funka bra. Men naturen är ju oberäknelig smile.gif. Själv har jag en miniroddis som står i ph neutral jord och den blommar som bara den.

Mvh

David
vaniljstången
Hej!

Både smultron och blåbär behöver sol för att ge en bra skörd av bär!!
Mina blåbärsplantor kommer flyttas för att få en soligare plats än de har nu och då hoppas jag på bättre skörd. Kan alltså inte rekommendera att du planterar dem i halvsoligt läge...(vis av erfarenhet smile.gif)
Och som David säger är det nog bättre med sur jord till blåbären!
Tänk på att köpa flera olika arter (minst två) av blåbären för att de ska kunna pollinera varandras blommor!

Lycka till!

//Petra
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon