MartinaEriksson
05-05-2007, 08:28
Nu har jag bestämt mig och det blir en brudspireahäck på ena sidan huset. Har kollat lite om att köpa plantor via postorder och via nätet. Det finns en sida hortogreen.se som verkar lovande. Är det någon som har beställt växter via nätet någon gång och törs man. Det blir ju något billigare och dessutom fraktas det hem till dörren. Det är ju ändå ca 105 plantor som behövs.
Martina
Jag har ingen erfarenhet av Hortogreen, men det florerar inte lika många dåliga historier om deras leveranser som om t ex Bakker. Att kpa på postorder behöver på inga sätt vara dåligt, men man behöver kunna komma i kontakt med försäljaren.
Ett sätt att testa dem är att ställa några frågor till dem och se om och vad de svarar. Svarar de inte alls kommer de troligtvis inte göra det sedan heller om det skulle vara fel på plantorna, fel art, intorkade, fel leveranstid, för små rotsystem ed.
Hej! Vi är på väg att göra en större beställning Spirea Xxxx av er. Vilket ursprungsland har plantorna? Hur stort rotsystem har de? Hur ser era etableringsråd ut och utför ni växtgaranti?
Osv... Om detta inte finns på deras sajt redan alltså!
Jag var inne på Hortogreens hemsida och kikade. Ser riktigt bra ut. De skriver att allt barrotat är uppdraget i Sverige eller Danmärk, och en hel del är E-plantmärkt vilket också är bra.
Jag skulle trots att de har ganska bra information på nätet ändå testa att skicka dem ett mail för att se att man också kan få personlig kontakt.
Ska bli intressant att höra erfarenheterna från er som beställt av Hortogreen!
Jag har köpt 8 rosor från Hortogreen nu i april, det var kraftiga fina plantor och de var väl emballerade och leverades hem. Jag hade en del frågor innan och mailade dem och fick snabbt svar. Ringde sen och ändrade lite i beställningen, allt fungerade ypperligt.
Mvh anilin
Jag handlade där för första gången för några veckor sen. Köpte massor av rosor plus lite annat smått och gott och allt kom fint förpackat och utkörarna hade ställt paketet utanför huset. Alla växterna var i gott skick tyckte jag. Fick blodad tand och har beställt lite till nu och väntar på leveransen. Det praktiska är att det är så enkelt, allting kommer hem och det är bara att börja gräva.
Det är INGA problem att handla från Hortoogreen. har precis fått hem 70 st potentillor alla är utmärkta (som vanligt).
Handlat av dom i många år och alltid fått helt perfekta växter och om någon enstaka inte tar sig mailar man dom och de skickar genast en ny utan mankemang.....!
MartinaEriksson
05-05-2007, 20:36
Det låter ju som om hortogreen är bra, med tanke på svaren jag fått. Ska testa och skicka ett mail som cilla skrev för att se hur allerta de är. Det är väl bara att beställa annars antar jag.
Hur är brudspirean egentligen? Blir den lätt risig och skjuter rotskott hejvilt.?
Martina
Det finns ju minst ett par brudspireor, jag tycker de är ganska lika. Den som brukar kallas norsk är lite lägre och den andra reser sig mer (säkert finns andra skillnader också). Det är en härdig, välvillig buske som man kan ha både som friväxande häck och som solitär. Brukar sällan ha sjukdomar eller andra problem och är efter etableringen inte kitslig med bevattning eller kräver regelbundna jordförbättringar. Enda gången den brukar vara illa omtyckt är när någon fått för sig att radikalbeskära den eller beskära den över huvud taget. Då tar den evigheter på sig att komma igen, eller tynar bort helt.
Den föryngrar sig mycket snällt med rotskott ja, som kommer strax intill de övriga stammarna, i något snabbare takt än de gamla dör. Problem med rotskott som kommer utanför plantan har jag inte märkt alls.
Och javisst ser den risig ut - som avlövad. Men det åtgäldar den snällt med att skicka ut sitt märkgröna flor och snövita blomster varje år, även då man helt försummat den.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.