Chilinuttz
Jag har problem,mina tomater växer inte alls.Plantorna är två månader gamla och ser väldigt ynkliga ut.

[attachment=2075:tomater.jpg]

Vad göra ? Alla tips välkomnas.
Fenja
Har du dem redan ute så gissar jag att det är för kallt, tomat vill ha en dygnstemperatur på minst 15 grader tror jag det är. Du bör också skilja på dem och odla en planta i en kruka, sätt dem gärna direkt i kogödsel på påse när de vuxit till sig lite så sätter de fart. Glöm inte att gödselvattna och ställa dem i full sol.
En fullvuxen tomatplanta behöver stå i minst en 10 literkruka.
Mvh
Fenja
Alexander-VG-zon3
dom ser ut att ha det skuggigt så flytta dom till söderfönster och plantera om dom som fenja sa
har du nu bara skuggiga fönster så sätt ev ljuse över dom eller ev sätt ut dom på dagen där det är mer ljuse sen in på natten
Chilinuttz
Har nu fixat större kruka till dem.Försöka sära på dom är ingen idé,rötterna e helt intrasslade i varann,får nog ta död på två av dom tyvärr.Tänker dock vänta lite med det.Söderfönster går ej,har bara öst o väst,dom får sol efter 1200.

Får iallafall tacka för hjälpen =)
Alexander-VG-zon3
CITAT (Chilinuttz @ 05-05-2007, 12:32) *
Har nu fixat större kruka till dem.Försöka sära på dom är ingen idé,rötterna e helt intrasslade i varann,får nog ta död på två av dom tyvärr.Tänker dock vänta lite med det.Söderfönster går ej,har bara öst o väst,dom får sol efter 1200.

Får iallafall tacka för hjälpen =)

sätt dom i väst och ev lite ljuse på morgonen , sära på dom ändå det gör inget att rötterna går sönder det rotar sig snart på nytt
Jonas70
Plantorna måste definitivt säras på (det borde ju ha gjorts för längesedan).
Ragazza zon6
Jag har två garderners delight som är väldigt samväxta. De är däremot väldigt kraftiga och fina. Kan jag inte bara göda dem lite extra? De har fått en riktigt stor kruka och de frodas som bara den.
Jonas70
CITAT (Ragazza zon6 @ 07-05-2007, 23:27) *
Jag har två garderners delight som är väldigt samväxta. De är däremot väldigt kraftiga och fina. Kan jag inte bara göda dem lite extra? De har fått en riktigt stor kruka och de frodas som bara den.

Jag är osäker på hur du ska göra med dem. Kanske någon annan vet?
Preussen
CITAT (Ragazza zon6 @ 07-05-2007, 23:27) *

jag brukar göra så med paprika plantor så jag tror att det även ska gå bra med tomater. ta o testa.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon