CITAT (sparre @ 18-05-2007, 22:10)

Nu har jag fått min magnolia från Hortrogreen och planterat den som jag tycker rätt så skyddad plats. Det var en "chansning"
om den klarar sig hos mig i Sörmland. Magnolia Soulangiana . Hur ska jag göra inför vinter med den??? Hur täcker jag best med den??? Kunde inte låta bli att beställa den.
Anki i Sörmland
Gratulerar!
Magnolia Soulangiana finns ju ett otal sorter av, en del är hyfsat härdiga och andra inte alls, men Sörmland borde kunna funka för en bra sort.
En praktmagnolia blir ju förr eller senare för stor att täcka, så det har jag inte brytt mig om, undantaget "Picture" på bild i ett tidigare inlägg av mig i den här tråden. Den fick ett tält av fiberduk när blomningen gick igång i våras och frostnätter var i antågande. Första blomman vill man gärna se...
Däremot vräkte jag i höstas rejält med tallskogsförna över rötterna på magnoliorna. Det verkade som om dom gillade behandlingen!
Viktigast tror jag är att vara försiktig med gödningen, magnolian måste hinna mogna av ordentligt till hösten för att undvika vinterskador.
Lycka till, Anki och välkommen i träsket!