rymdblomma
jag har planterat solros och en klätterväxt jag tappat namnet på i ett litet drivhus. det tog inte många dagar innan det började växa, och växer så det knakar. kanske lite för bra? dom har blivit långa och krullar ihop sig under taket, så vad gör man nu?
flyttar man ut dom på fönsterbrädan?
eller planterar man om dom i större kruka?
eller låter man dom vara kvar där inne ännu ett tag o krulla ihop sig?
ska man klippa av dom?
jag har ingen aning.....
Susann N
När drivhuset blivit för litet bör du nog plantera om den och om det är en klätterväxt kan du sätta nån form av klätterstöd åt den i krukan att klättra på annars börjar den klängande överallt i andra växter, lampskärmar ... wink.gif
rymdblomma
okej, tack!
nästa dumma fråga smile.gif
kan dom växa inne hur länge som helst innan man planterar dom ute, eller har jag satt mina fröer för tidigt?
och sätter man en stängel i varje kruka, kan man inte sätta några stycken, dom är ju så små.....
Fenja
Du kan börja avhärda dem innan genom att ställa ut dem i skugga en vindstilla dag någon timma, sedan utökar du tiden för varje dag. När de är avhärdade, så planterar du ut dem på det ställe de ska växa. Du bör ha dem inne eller skydda dem med flera lager fiberduk tills risken för nattfrost är över.
En stängel i varje kruka, sätter du fler är bara risken att de inte växer sig så stora och fina som de gör om du skolar om den en och en. Tänk på att solrosen kan bli flera meter hög, beroende på vilken sort du har och att klängväxten, vilken det nu är, troligen också drar i väg några meter.
Mvh
Fenja
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon