åsali
Jag har dessa blommor lite här och var i gräsmattan:

Blå-lila blomma i gräsmattan

Blå-lila blommor i gräsmattan

Bilderna blev inte så värst bra, men kanske någon här vet vad det är?
De växer här och där ungefär som ogräs. De är väldigt fina så de stör mig inte så värst mycket, men är det något man kanske skall gräva upp något av och plantera där man faktiskt vill ha dem?

Tacksam för hjälp!

Alba
Lite svårt att se hur hög den är.
Påminner om Klocksalvia. Googla på det så ser du om det stämmer.
åsali
Näe, det är det nog inte. Enligt det jag hittade på Google så skall de bli 60 cm höga eller något sådant.
Dessa är bara 10 cm höga eller något ditåt.

Skall se om jag kan få till bättre bilder.
Eva 33c
Jag tror att det är något slag av corydalis, nunneört. Den blommar nu på våren och sedan "försvinner" den, dvs den vissnar ner helt och hållet. En myckte trevlig vårväxt. Det finns lite olika arter, jag är inte så bra på att skilja dem åt. Det finns både odlade och vilda varianter. Kanske kan du få någon ledtråd här:
Odla
eller här:
Virtuella Floran
zaaritha
De är så vackra! Var glad att du har dem! tummenupp.gif
Alba
Finns Corydalis som är bara 10 cm höga ?
Jag gillar Corydalis men har bara sett högre.

Nu måste du samla frö så vi kan köpa.
Eva 33c
CITAT (Alba @ 05-05-2007, 19:50) *
Finns Corydalis som är bara 10 cm höga ?

Jag har corydalis som är 10cm höga. Köpt knölar från Konnässörklubben en gång i tiden men minns inte riktigt vad arten hette...
Bee
I mina ögon ser det ut som brunört. Lite tidigt på säsongen men jag ser att en granne redan har ett litet bestånd. Jo, det räknas som ogräs men dom stör inte i gräsmattan eftersom dom försvinner när man klipper den.
Gläd dig tills du klipper gräset! Visst är dom vackra!
zaaritha
Nix--brunört är det inte!
Fenja
Jag tror också att det är en nunneört!
Mvh
Fenja
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon