Elisabeth P
Jag vet inte om det är för tidigt att säga, men var vintern för svår för vissa växter?

Förra året sådde jag kokardblomster och nattljus. Båda hann bli stora och blommade redan första året. Men nu ser jag inte tillstymmelse till växt där dessa stod -cry-.gif . Tyvärr planterade jag ut dem i rabatten och täckte dem inte, borde jag ha gjort på annat sätt confused.gif ?

Dessutom fick jag en planta av kokardblomster fast i en annan färg - även denna lyser med sin frånvaro -cry-.gif .
Alexander-VG-zon3
nattljus är tvåårig

och kokardblomster trivs inte med vinter fukt så har det varit för blöt och barmark så kan den ha ruttnat vänta och se om den kommer igen och så fall förbättra om det inte är väldränerat där
Fenja
Kokardblomster finns både ett och flerårig, kan du ha haft ettåringar? Jättenattljuset sprider sig otroligt med fröer så vänta och se om det inte tittar upp småplantor!
Mvh
Fenja
Elisabeth P
Nattljus tvåårigt - okej, men då borde den ju komma ett år till i alla fall. Brukar den sedan fröa av sig själv eller måste man så om den?

Blött tror jag inte det har varit så farligt med, däremot har vi knappt haft någon snö alls i år så bart har de ju haft det.

Kan väl tillägga att jorden kanske inte varit den bästa. Planterade i ett gammalt sandlådeområde som jag nog tyvärr var lite väl slarvig med att förbättra. givetvis har jag bättrat på med en hel del jord, men säkert inte tillräckligt.

Har dessa två stora krav på jordkvalitet?

Kokardblomsterns rätta namn är Gaillardia, Burgundy Red och nattljuset heter Oenothera versicolor, ”Sunset Boulevard”

För säkerhets skull får jag väl vara lite försiktig med rensandet på dessa platser ett tag och se om något kommer upp. Men det är ju ändå intressant att veta om jag väntar aldeles förgäves?
Fenja
Nattljus frösår sig själv och med hjälp av fåglarna så de dyker upp lite överallt, den verkar inte ha några som helst krav på jorden!
Kokardblomsterns önskemål känner jag inte till tyvärr.
Mvh
Fenja
Eva 33c
CITAT (Elisabeth P @ 05-05-2007, 13:30) *
Nattljus tvåårigt - okej, men då borde den ju komma ett år till i alla fall. Brukar den sedan fröa av sig själv eller måste man så om den?

Med tvåårig menar man en växt som utvecklar blad första året och blommor andra året. Sedan dör ursprungsplantan och fröerna står för växtens fortlevnad. Om en sådan växt hinner blomma redan första året så tycker den nog att den gjort sitt.
Fast din sort av nattljus Oenothera versicolor tror jag är en perenn i sig själv men misstänker att den är dåligt härdig i Sverige. Beror förstås på var du bor. Om den hann gå i frö så kan den nog ha självsått sig, frågan är om den hinner blomma i år utan förkultivering.
Förkultiverade du dina plantor förra året?
kokardblomstret har jag ingen erfarenhet av alls, hos mig tror jag inte den är perenn...
Elisabeth P
Ja, jag förkultiverade förra året.
Sådde både kokradblomster och nattljusen 11/2, omskolade 5/3 och satte ut dem för avhärdning 21/4.
Trodde att båda var perenna, men det är väl sådana här misstag man gör som nybörjare.
Alexander-VG-zon3
CITAT (Elisabeth P @ 05-05-2007, 14:52) *
Ja, jag förkultiverade förra året.
Sådde både kokradblomster och nattljusen 11/2, omskolade 5/3 och satte ut dem för avhärdning 21/4.
Trodde att båda var perenna, men det är väl sådana här misstag man gör som nybörjare.

http://davesgarden.com/pf/go/31615/

den verkar vara perenn
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon