[font="Courier New"][/font][color="#556B2F"][/color]
Hej!
Jag undrar ifall någon planterat ut förodlad svartöga eller humle ännu?
Har en svartöga som har 3-4 bladrader och en humle som har 4 blad.
Har börjat kultivera dem för utelivet genom att låta dem stå ute på dagen och även vissa nätter.
Vet inte ifall jag vågar sätta dem i rabatten ännu dock.
Vad tror ni?
Alexander-VG-zon3
05-05-2007, 12:11
vänta med att sätta ut dom i marken , ha dom i krukor än som du tar in om det blir under +5c och sen efter frostriksen är över sätter du ut dom
Hej och välkommen hit!
Svartögat överlever inte en frostnatt, så antingen får du vänta tills risken för frost är över, eller chansa och plantera ut dem och täcka med flera lager fiberduk vid risk för frost. Är humlen ettårig så gäller samma för den, är det den perenna kan den klara sig, men oftast behöver ävan perennerna en höst på sig för att hinna gå i vintervila och kunna överleva kyla och frost.
Mvh
Fenja
Irene_L
05-05-2007, 14:47
Välkommen hit Linis!
Jag har svartöga och jag har den ute på dagen under fiberduk, för att den ska vänja sig vid utelivet. Jag har toppat den och sätter sen toppen i vatten så att den får rötter. Då får du en till svartöga.
Mina har stått ute lite, men bladen har skrumpnat ihop lite =(
Min humle verkar dock trivas prima.
Jag sådde svartöga i fjol men det kom nästan inga blommor, mest blad. Är det som med krasse att ju mer gödning desto mer blad? Eller?
Jag var naiv nog att sätta krasse i mitt växthus för två år sedan. Tänkte att de kan vara fint att ha i ett hörn.
Det slutade med att krassen försäkte ta över hela växthuset.
Fick slita ut blommor i fång.
Jag använde inte alls mkt gödsel där inne, men krassen stortrivdes ändå.
Ifall svartöga behöver gödsel så kommer den nog inte trivas jättebra i mitt land.
Försöker vara försiktig med det så att växterna inte blir för yviga och stora.
CITAT (ohlson @ 07-05-2007, 11:57)

Jag sådde svartöga i fjol men det kom nästan inga blommor, mest blad. Är det som med krasse att ju mer gödning desto mer blad? Eller?
Att krasse inte gillar gödsel och blommar dåligt av det är bara gamla fördomar!! Du kanske sådde dem sent på sommaren så att de inte hann i blom?
Mvh
Fenja
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.