hej hej!
Jag behöver hjälp och tips. Jag och min sambo har precis arrenderat en odlingslott och vi är jättelyckliga över det här. men vi har inte så mycket erfarenhet av odling så nu undrar jag VAD börjar vi med? Och vad lämpar sig att bli planterat i maj?
Jätte tacksam för svar!
Kajsa i Malmö
Åsa, mälardalen zon 2
05-05-2007, 17:45
En väldig stor mängd växter kan planteras i maj och sedan finns det en hel del man kan plantera i juni. Vad är det ni vill odla? är det grönsaker, bärbuskar, eller prydnadsväxter det handlar om?
Hej, vi vill nog ha en blandning av grönsaker och blommor. Eftersom vi är nybörjare vill vi gärna ha det som är ganska lättskött till en början.
TACK!
Kajsa
Cassandra
05-05-2007, 17:56
Landet runt på tvåan visade just ett långt reportage från flera olika koloniföreningar och ännu fler odlingslotter och dess historia i Stockholm. Mycket intressant!
Vad ni kan odla? Bara fantasin sätter gränser!
Hej igen, jag skulle vilja veta lite mer konkret. När bara fantasin sätter gränser då är jag redan begränsad, nybörjare som jag är...
kajsa
Åsa, mälardalen zon 2
05-05-2007, 18:04
I Malmö där det gått längre tid på våren så kan du direktså exempelvis dessa lätta växter:
morot
sallat
sockerärt
rädisa
mangold
rödbeta (el. gulbeta, cirkelbeta, vitbeta)
+ev. grönkål (fast man kan behöva kolla efter äggsamlingar under bladen kålväxter drabbas av olika larver)
+Sätta sättlök + potatis.
Om ett par veckor då jordtemperaturen är runt +15 kan du så bönor (buskbönor, störbönor, blomsterbönor) de brukar växa bra och de fixar sitt eget kväve.
I början av juni kan du plantera ut squashplantor och lite busktomater de brukar inte vara svårskötta.
Alla grönsaker behöver dock vattnas + man kan behöva tillföra gödning, allt man tar bort i och med skörd måste man ersätta till jorden.
Lätta ettåriga sommarblommor du kan direktså nu är ex. ringblommor, lejongap, blomsterkrasse, vallmo, gurkört, rosenskära, tagetes, solrosor.
Åsa, tack så jättemycket för dina tips, det var precis så som jag vill ha. Köper jag fröer till alla dessa grönsaker och blommor i en vanlig plantskola eller är det plantor som gäller?
Kajsa
Åsa, mälardalen zon 2
05-05-2007, 18:20
Det mesta av detta kan du direktså direkt i landet så det går bra att köpa fröer, och fröer kan du hitta i närmsta trädgårdsbutik (+ en hel del matbutiker har också grönsaksfrön + frö till vanliga sommarblommor).
Tomater bör du nog köpa plantor av sedan framåt juni det är lite sent att så dessa men vill du förkultivera (=så inomhus) egna squashplantor istället för att köpa plantor framåt juni så kan du hinna det, för squash förkultiveras ca 4v innan utplantering (+ i såpass mild växtzon kan även direktsådd ute i landet fungera för squash ifall man sår dem ungefär samtidigt med bönorna de vill också ha minst +15C i jorden).
Sättlök och sättpotatis hittar man i närmsta trädgårdsbutik.
Vattna rejält vid sådden och se sedan till så det inte torkar ut för mycket + en fiberduk ovanpå sådderna brukar hålla kvar fukten i marken bättre än vad det blir när man inte har fiberduk.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.