Halli
Kan man odla fram egna sesamfrön här i Sverige? Vad heter växten i så fall? Någon som provat?
Åsa, mälardalen zon 2
Fröer till den ettåriga växten Sesamum orientale (=sesam på svenska) säljs hos Impecta. Enligt bilden på deras hemsida ser den lite ogräslik ut och blir ca 80cm hög.
Cassandra
Då måste jag fråga. Kan jag odla fram egna alfalfafrön och bockhornsklöverfrön? Jag groddar båda året om.
mamamaggan
Vet inte men jag har odlat både sojabönor och kikärtor i balkonglådor på min balkong . Gick jättebra. Så det är väl bara att pröva antar jag.
KURT
CITAT (Cassandra @ 05-05-2007, 19:41) *
Då måste jag fråga. Kan jag odla fram egna alfalfafrön och bockhornsklöverfrön? Jag groddar båda året om.

Alfalfa är inget problem alls, bockhornsklöver kommer från Indien, så jag "misstänker" att den vill ha det varmt? Frågan är bara hur lång utvecklingstid den har, men man kan ju alltid förodla inomhus. Men att odla växter för frö, innebär ganska mycket arbete (de msåte stå kvar till fröna är mogna, fröna skall samlas och rensas), jag skulle inte göra det om inte fröna var ovanliga eller dyra.
Cassandra
Det skulle inte vara av ekonomiska skäl utan bara för att det är kul. smile.gif

Hur ser en alfalfaväxt ut förresten?
Fenja
Alfalfa heter Blålusern på svenska, den ser ut lite som klöver i bladen och har blå blommor. Googla om du vill se bild.
Mvh
Fenja
Cassandra
Den är fin. Jag ska testa att odla blålusern!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon