Full version: Gissa :-D
amaira
Ja, vad är det här, kan ni se det? Ganska liten, min tumme syns också i bild.

Oerhört fascinerande!! Först när jag börjat fota, kunde jag avgöra vad det var ohmy.gif , före dess var det ett mysterium! Större bild kommer senare.

Och det här är väl en kaktus, eller hur?

Eller ... är ni så "pålästa" i Naturtrådarna så ni kan identifiera "kaktusen"? biggrin.gif

Piccante
"Kaktusen" har jag mina misstankar om vad det kan vara rolleyes.gif Men väntar lite med att svara.

När jag ser bild nummer 1, så får jag världens konstigaste associationer. Den får mig att tänka på utseendet hos flugblomster Ophrys insectifera. "Djuret" påminner i form och färg om läppen hos flugblomster som ska attrahera pollinatörer. Men då är frågan vad i hela världen pollinerar Ophrys? Har för mig att det är en stekel men din bild påminner mer om en fjäril??? Helt förbryllad wacko.gif Ska bli spännande att få veta vad det är för kryp?
amaira
Japp Markus biggrin.gif du har svarat rätt på kaktusen.

Vad gäller det andra "mystiska djuret" har du sett det så som jag såg det från början. Djupt förvirrande. Ett litet okänt djur med "kräftklor" fram, var vad jag såg. Där finns ju till och med antenner framme vid huvudet!! Tänk, jag hade till och med fotat det första fotot, innan det helt plötsligt "framträdde" och jag snopet såg vad det var.

Nu har jag omtöcknat era sinnen tillräckligt, så jag visar en större bild. Det gäller att tänka om. giggle.gif Det är en riktig lurenderjare.

Här kommer samma bild i större upplaga.

Ledtråd: Tänk "amaira" whist.gif
Lars-Olof Arvids
Ja, det var en riktig lurendrejare! Jag tror att det är en fluga med mönstrade vingar och nertill ett gult huvud med gröna ögon. smile.gif

Olle
amaira
biggrin.gif Visst är den häftig!

Gossen Ruda
Borrfluga eller fläckfluga, det är frågan. g.gif
amaira
Borrfluga är svaret tummenupp.gif .

Euleia heraclei, Sellerifluga. Går på flockblomstriga växter och gillar nog mina vilda palsternackor (ogräs).
amaira
Och här är en helbild på "kaktusen" - grön parasitfluga (guldgrön parasitfluga var det kanske till och med), Gymnoseta viridis.

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon