Cassiopeia
06-05-2007, 07:56
Jag har läst att vissa växter, bl.a. Clivia, vill ha lera blandat i jorden. Jag frågade på Plantagen igår och det var inget de sålde utan det fick jag hämta själv i naturen. Sedan sade hon att citrusjord borde funka, för det är en tung jord, men när jag läste på säcken så stod det att citrusjorden var grov och därför väldränerad... men lera borde väl tvärtom göra jorden mindre dränerad?
Ska jag strunta i leran eller måste jag ut och gräva? Vart ska jag i så fall gräva liksom... jag bor i hyreshus med balkong... *s*
Åsa, mälardalen zon 2
06-05-2007, 08:24
Till Clivia går det utmärkt att använda vanlig krukväxtjord av god kvalité gärna en som är uppblandad med små lecakulor, så kinkig är inte Clivia.
Cassiopeia
06-05-2007, 08:34
Jag trodde att lera gjorde jorden mindre porös, men lecakulor gör ju jorden mer porös... känner mig lite förvirrad nu...
Åsa, mälardalen zon 2
06-05-2007, 08:39
Med tanke på att dagens "jordar" i påse inte är jord numera utan torv som lätt kan bli lite tung, blöt och kompakt så då behöver man något som dränerar, rötterna behöver syre. Leran skulle jag tippa rekommenderas mest för att den gör rotklumpen lite tyngre = krukan välter inte så lätt, man brukar ju ha en ganska liten kruka till ett stort bladverk Clivia vill ju ha det trångt om fötterna men man kan ju då ex. blanda ner grus också det ger ju tyngd det med till rotklumpen.
Nej, Clivia är inte kinkig om hon har jord av god kvalite. Problemet är jord av god kvalite i affären. Obalansen i näringsämnena kan börja se ut som här på mitt foto, det har inte så bra kvalite men du kan se att bladet tappar sin gröna färg, gulnar och börjar bli smalare. På fotot min clivia gardenii[attachment=2107:P4270132.JPG] en månad efter omplanteringen till en vanlig krukjord av "god kvalite" enligt anvisningarna på förpackningen.
Jag skulle gärna vilja veta vem som varit den första som kommit på tanke att clivia vill ha det trångt runt fötterna för att blomma och må bra. Och visst behöver den vanlig jord runt rötterna och inte bara gödslad torv som numera säljs i butiker runt i Sverige som jord. Torven har vi för att ge mer luft och förbättra tunga jordar men den måste först brytas ner av bakterier för att bli till någon nytta för våra växter. Om tillverkarna inte tillsätter tillräcklig med "föda" kan det vara svårt för vara växtälskningar att klara sig naturligtvis till marknadens belåtenhet.
Cassiopeia
06-05-2007, 12:58
CITAT (clivia @ 06-05-2007, 11:49)

Jag skulle gärna vilja veta vem som varit den första som kommit på tanke att clivia vill ha det trångt runt fötterna för att blomma och må bra. Och visst behöver den vanlig jord runt rötterna och inte bara gödslad torv som numera säljs i butiker runt i Sverige som jord. Torven har vi för att ge mer luft och förbättra tunga jordar men den måste först brytas ner av bakterier för att bli till någon nytta för våra växter. Om tillverkarna inte tillsätter tillräcklig med "föda" kan det vara svårt för vara växtälskningar att klara sig naturligtvis till marknadens belåtenhet.
Vad menar du? Vill inte Clivian ha det trångt?
I min bok om krukväxter står det att Clivian vill ha en rymlig kruka, men i affären sade de att Clivian vill ha det trångt.
Jag menar att enligt mina erfarenheter behöver clivia en rymlig kruka för att må bra. För att utvecklas lite varje år, orka med massor av blommor och några kapslar av frön tillsammans med åtminstone sex friska nya blad detta förutsätter ordentliga rötter som är i proportion med hela växten. Om det finns för många rötter i en kruka börjar några av dem lida till följd av antingen att de saknar vatten eller luft. Det är bara en tidsfråga när sådana "damer" säger sin "adjö" till oss. Jag tror det är synd, för att det finns vackra exemplar av clivia som är minst 40 år gamla någonstans i världen (kanske i Sverige också) och det låter mycket spännande att en clivia dam kan följa oss hela livet ut.
Ha, ha, nä, jag håller med. Vem har sagt att Clivior ska ha det trångt? Kolla i utlandet där de står i rabatter utomhus ungefär som vi har rosor. Inte står de trångt där inte men blommar för fullt. Och i Sydafrika där de växer vilt är det ju fritt fram för rötterna.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.