Full version: Hoya-fråga
Cassiopeia
Jag tänkte jag skulle släppa ner min H. Bella från bågen så att den får hänga i en ampel. (Följ länken för att se bild och tidigare fråga.)
Nu behöver jag tips på någon fin Hoya som trivs med att växa på båge. Ska stå i västerfönster och ska helst vara någorlunda blomvillig och lättskött.

Jag har ett litet häfte från Blomsterlandet som heter "Skötselråd för porslinsblommor" och där står det på många hoyor "passar bäst uppbunden eller på spaljé". Vad menar de med uppbunden? Är det på båge?
Ardisia
Många har ju sina hoyor klängande i fönstret eftersom rankorna på dem blir så himla långa. Min har jag lindat runt en båge, vet tyvärr inte vad den heter men den är över 35 år fast nedklippt då och då. Mina blad är åt det runda hållet. Jag hade en som hängde i ampel och de rankorna blev inte längre än ca 40 cm. Så det beror på sort hur man binder upp sina hoyor.
maimiti
Jo, med uppbunden på båge brukar avses virad på spalje eller dylikt. Vissa hoyor passar på båge även om de inte är slingerväxter fast då behöver de hjälp, tex med att man binder fast grenarna med någon lämplig tråd. Hoya bella är ju ingen klängväxt så jag tycker du gör rätt i att flytta den till ampel istället.

En hoya som passar på båge... pubicalyx, macgillivrayi, alla sorters australis, carnosa... finns många.

Dock tycker jag att Blomsterlandets häfte med skötselråd gör sig bäst i papperskorgen. Den är så full av fel att man undrar om det var något de "slängde ihop" bara för att de måste ha något att dela ut till kunderna...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon