Köpte tulpanlökar i höstas och satte ner i en stor bunke på balkongen. var lite orolig för att de skulle få nån knäpp när det först blev jättevarmt och sedan kom snö helt plötsligt, men de stack upp bladen så fint och växte och växte. förgäves kollade jag efter knoppar - tills jag idag upptäckte att det sitter ihopskrumpna blomknoppar inne bland bladen! alltså som om blomknopparna varit på väg, men halvvägs har de skrumpnat ihop och dött. bladen är fortfarande jättefina. vad kan ha hänt? kan det vara kylan som tagit dem ändå, fastän bladen klarat sig?
Hm ...ja jag är ingen expert på tulpaner men funderar över om det är någon ohyra som angripit knopparna.
Detsamma hände mina tulpaner i krukan på trappen. Grävde lite i krukan igår och lökarna känns lite mjuka så jag gissar att det varit för fuktigt... Kanske samma sak för dig?
ja, fukt kan det ju vara förstås... men allt annat som växer i krukan (smultron och humle) växer bra. men lökar kanske är känsligare?
Jag har ett liknande problem...har satt ett X antal i kruka jag också...men det är bara en del som har dykt upp...kanske hälften...och de är mellan 1-6 cm höga och jag har provat att vattna lite grann med näring men änså länge händer det inget...jag har borrat några hål i botten på krukan så det ska rinna ut...
Hur många lökar är lämpligt i en kruka på 50 cm i dm???...har en som jag funderar på att sätta 25 st i till hösten...går det?
alltså, det jag tänkte från början (men nu har jag ju iofs visat mig vara en rätt dålig tulpanodlare...) var att näringen sitter i löken. så om man inte tänker försöka få upp blommor ur lökarna flera år så kan man sätta dem hur tätt som helst, eftersom de redan har all näring de behöver...
Satte tulpanlökar i rabatten och de har tacksamt kommit upp varje år.
Samtidigt satte jag några som jag hade kvar i en gammal tvättunna av plåt, dom kom inte upp alls.
Däremot liljorna klarar av att övervintra i tunnan.
Så de som jag nu har i kruka...ska jag plantera om de i rabatten i stället...går det?
...ni rekomenderar inte att jag sätter några i min stora kruka då alltså?
fast jag gjorde det förra året, och det gick alldeles utmärkt... då satte jag en stor bunt tulpanlökar i en gammal hink, isolerade lite extra med frigolit under vintern och de kom upp jättefint. så jag lutar lite åt att det var den konstiga vinterns fel (först varmt, sen kallt, o s v), om vi nu är flera som haft samma problem. och då kan det ju vara idé att försöka igen nästa år.
funderar också på om man ska plantera ut dem. om de fått ohyra (som alba föreslog) så är det ju kanske inte någon jättebra idé...
CITAT (Floppy @ 11-05-2007, 11:02)

Så de som jag nu har i kruka...ska jag plantera om de i rabatten i stället...går det?
...ni rekomenderar inte att jag sätter några i min stora kruka då alltså?
Kanske 25 stycken på en så pass liten yta är i mesta laget... men visst funkar det att plantera i kruka. Testa att sätta lökarna i lager i kruka, tulpan längst ner, narcisser i nästa lager och krokus och snödroppar överst, så får du en extra lång blomning i krukan!
Mvh
Fenja
CITAT (Fenja @ 11-05-2007, 11:30)

Kanske 25 stycken på en så pass liten yta är i mesta laget... men visst funkar det att plantera i kruka. Testa att sätta lökarna i lager i kruka, tulpan längst ner, narcisser i nästa lager och krokus och snödroppar överst, så får du en extra lång blomning i krukan!
Mvh
Fenja
Okidoki...bra idé Fenja...så blir det nog...
Men kan jag plantera om de som jag har i den andra krukan eller stör man de som redan har kommit upp?...det sitter kanske lika tajt som det skulle göra i min stora kruka... tror det var 10 st i en 20 cm kruka....eller om den är 25 cm...vill helst inte springa ut å kolla...det spöregnar nämligen...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.