Hallå
Säkert ganska enkelt. men vad heter dom här växterna?
och hur gör man för att få bladen på den ena gröna istälelt för grön/gula?
Och på den mindre växten så har bladen skrumpnat ihop lite av någon anledning, skotten som kommer längre ner på växten är jättegröna och fina men uppe i kronan så ser dom jätteuttorkade ut men det kan dom omöjligt vara. för mycket vatten?
tips och råd vore underbart.
Paradisträdet till vänster ser ut att behöva planteras om i en större kruka med ny fräsch jord så repar det sig säkert igen! Din paraplyaralia är variegerad, så vill du ha en grön får du köpa en sådan i stället, det finns både och!!
Mvh
Fenja
haha där ser man. den ska alltså vara så..
Men jag planterade om blommorna med ny fräsch jord för bara någon månad sedan. Har tre stycken och dom andra är både större och ser helt pigga och krya ut?
Gödslar du dem? Flytande gödsel vid varje vattning nu under tillväxtsäsongen brukar uppskattas.
Mvh
Fenja
nja. riktigt så bra matte är jag nog inte till mina växter. Men jag har någon slags stavar man för ner i jorden som tydligen är nåt slags näringstillskott.
Åsa, mälardalen zon 2
06-05-2007, 11:01
Fast du hade väl inte ner stavar i nyplanterade växter?? (du skrev att du planterade om för någon månad sedan). Planteringsjorden är gödslad så tillsätter man ännu mer kan det bränna rötterna vilket kan ge ungefär samma symptom som torkskador.
+Variegerad paraplyaralia brukar bli grönare ifall man sätter dem skuggigare då bildar bladen mera klorofyll för de måste samla in allt ljus de hittar i det läget.
Ja men då kan det nog bero på det. går och tar bort stavarna på en gång och kollar om det blir någon skillnad. Och tack så mycket för tipsen båda två.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.