Fjallsnipan
06-05-2007, 12:38
Hej..
Köpte en ficus natasja för 1 år sen som i stort sett alltid stått i norrfönster och har stortrivits, men nu sen nån vecka sen så har den börjat tappa blad. Är det någon som vet varför så plötsligt?
Läste nånstans att ficusar gör de på vintern/våren å sen tar sig, så de är väl bara å acceptera, men finns de inget jag kan göra för att den ska må lite bättre iaf.
Ska jag plantera om den kanske eller bara spruta bladen med lite vatten nån gång i veckan så den kommer igång igen?
Tacksam för svar...
// Fjallsnipan
Ta bort alla döda eller halvvissna blad så behöver växten inte lägga energi på det. Det kan också vara ett bra tillfälle att klippa ner den en aning. Den kommer tillbaka med besked när ljuset blir intensivare, så du behöver inte vara orolig. Har du då klippt ner den också så kan den bli riktigt tjock å fin.
Lycka till!
Vore jag dig skulle jag plantera om den i större kruka och med ny fräsch jord!
Mvh
Fenja
Fjallsnipan
20-05-2007, 20:34
Tack för de.... ska nog prova att plantera om den i en större kruka nu när jag är planterartagen.....
Tycker att jag tar bort gula blad var å varannan dag nu så lite ny jord kanske bara gör den gott.
Tänkt att plantera om min hibiskus oxså, men kan jag göra de när den står i knopp?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.