Råd nummer ett är att ta frön från frukt som du köper i affären. ca 150 frön för ca 5-7 kronor är en ganska bra affär.

Du väljer själv om du vill ta bort "kladdet" från fröna eller inte. Jag testade båda varianterna och båda grodde nästan prick lika bra.
Sen gjorde jag så här:
Sådde ganska så ytligt, täckte bara med perlit så pass mycket att fröna inte syntes längre. Går säkert precis lika bra om du täcker med jord eller sand också.
Sen får du se till att hålla jorden lite lagom fuktig (sprayflaska minst en gång per dag), eventuellt kan du ha plast över så att det blir som ett litet växthus men det är inte heller något måste.
Efter ungefär 7-10 dagar bör några ha grott, men bli inte orolig annars, det kan ta allt från ett par dagar till ett par månader (även om jag misstänker att det är väldigt ovanligt att det tar så lång tid).
Sen är det bara att se till att dom varken blir för blöta eller för torra.
Om du har sått "vanlig (blå) passionsblomma" förut så märker du att dom är väldigt annorlunda, ser mer ut som ett litet träd i början medan den blå passionsblomman snarare är som en lian som har otroligt bråttom uppåt. Växer ganska sakta, iaf i början.
There you go, en startinstruktion i alla fall. Hoppas det hjälper!