Linis
Hej!
Vilken rolig tråd och vad spännande det ska bli att höra allas resultat.
Jag tänkte att jag skulle prova mig på att odla passionsfrukt. Får tyvärr nöja mig med en uteplats och varken trädgård eller växthus crying.gif , men det kommer i framtiden.

Hur gör jag för att olda passion? Köper man frön eller kan man använda kärnirna i frukten?
Planen är att så inne och hoppas att jag kan ha plantan ute lite i slutet på sommaren.

Tror ni att det är möjligt eller har jag för höga nybörjar förväntningar?
confused.gif
niklaswik
Råd nummer ett är att ta frön från frukt som du köper i affären. ca 150 frön för ca 5-7 kronor är en ganska bra affär. smile.gif

Du väljer själv om du vill ta bort "kladdet" från fröna eller inte. Jag testade båda varianterna och båda grodde nästan prick lika bra.

Sen gjorde jag så här:

Sådde ganska så ytligt, täckte bara med perlit så pass mycket att fröna inte syntes längre. Går säkert precis lika bra om du täcker med jord eller sand också.

Sen får du se till att hålla jorden lite lagom fuktig (sprayflaska minst en gång per dag), eventuellt kan du ha plast över så att det blir som ett litet växthus men det är inte heller något måste.

Efter ungefär 7-10 dagar bör några ha grott, men bli inte orolig annars, det kan ta allt från ett par dagar till ett par månader (även om jag misstänker att det är väldigt ovanligt att det tar så lång tid).

Sen är det bara att se till att dom varken blir för blöta eller för torra.

Om du har sått "vanlig (blå) passionsblomma" förut så märker du att dom är väldigt annorlunda, ser mer ut som ett litet träd i början medan den blå passionsblomman snarare är som en lian som har otroligt bråttom uppåt. Växer ganska sakta, iaf i början.

There you go, en startinstruktion i alla fall. Hoppas det hjälper! happy.gif
Linis
Hej Niklas!
Tack för svaret.
Skall se ifall jag kan få någon ordning på detta smile.gif

Du har inte haft problem med ruttnande frön ifall man lämnar "kladdet"?

Dax att rusa till affären nu då !
Johanna V
Hej.
För mig gick det strålande att så från de frön från affären.
Sådde förra sommaren och efter ett par veckor hade jag en liten planta som började växa med rekordfart. Nu är den lite mer över 2 meter.
När jag läst under frågor och svar här på odla så har jag fått veta att passion inte kan stå ute över vintern. Den ska vintervila på en sval plats (är inte riktigt säker, men du kan gå till "frågor och svar" och läsa). Den kommer gulna och tappa blad och i mars någon gång ska man beskära.

Inget av detta visste jag, så min planta stod varmt och ljust och var grön hela vintern. Men den verkar inte ha tagit nån skada av det (växer som bara den). Men några blommor eller ås har jag inte sett till. Vet inte riktigt när de kommer....
niklaswik
Inga märkbara problem med ruttnande "kladd-frön".

Iofs sådde jag fröna i två glasslådor med alltså ca 70 frön i varje så om några ruttnade så märktes det inte. Fullkomligt ovärdigt tätt mellan fröna på den lilla ytan men jag planterade om några stycken i småkrukor ganska tidigt innan det blev för trångt.

Sen torkade alla ihjäl när jag var till london 5 dagar men det är en annan historia. biggrin.gif
rosita
Jag har en passion som jag är så stolt över! Andra året fick den 2 jättegoda frukter. bravo.gif Jag hoppas på frukt i år också! Just nu är den kanske inte nån skönhet att titta på efter vintervilan i förrådet, men den har faktiskt kommit igång. Jag har flyttat ut den i sin varma hörna där den har lä och sol ca 11 - 15, den har fått ny, större kruka med kogödsel på påse och den växer sakta, men säkert.

Bilden är från förra sommaren.
niklaswik
CITAT (rosita @ 06-05-2007, 21:50) *
Jag har en passion som jag är så stolt över! Andra året fick den 2 jättegoda frukter. bravo.gif Jag hoppas på frukt i år också! Just nu är den kanske inte nån skönhet att titta på efter vintervilan i förrådet, men den har faktiskt kommit igång. Jag har flyttat ut den i sin varma hörna där den har lä och sol ca 11 - 15, den har fått ny, större kruka med kogödsel på påse och den växer sakta, men säkert.

Bilden är från förra sommaren.

Vilken fin!
Linis
Hej!

Tack för svar alla!

Rosita - superfin planta. Härligt att se bilder på någon som lyckats. Hoppas att du får frukt i sommar också. bravo.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon