Drontan
06-05-2007, 13:51
Min kille är väldigt förtjust i koriande, (vilket inte jag är). Men vi inhandlade en tillsammans med basilika,timjan, organo o gräslök iallfall. Vet att koriander brukar bli väldigt stora så satte den i egen kruka så den inte ska konkurrera med de andra som står i en balkonglåda i pil på balkongräcket.
I mammas trädgård har hon en gammal koriander som har blivit jättestor, den skjuter upp stora stänglar o blir över en meter hög. Funderar på om man kan trimma ner koriandern när den börjar dra iväg på höjden så man håller den mer lågväxande?
malin
Åsa, mälardalen zon 2
06-05-2007, 15:32
Är det verkligen koriander hon har??? 1m stängel låter inte som koriander, koriander är en ettårig växt som inte tål frost, den blir som en persiljeplanta nästan och efter ett tag så brukar en blomstängel komma och då brukar den sluta producera blad då satsar den all kraft på fröerna istället som luktar bärfis sedan brukar den tyna bort när den gjort sitt.
Ofta brukar man så koriander i omgångar ifall det är bladen man använder.
Koriander blir väl inte så stor, mina blir kanske 40-50 cm och den är ettårig. Man använder både blad och frö, fröerna har en karakteristisk apelsin smak.
Kan du blanda ihop det med spansk körvel kanske? Den är perenn, smakar lakrits och skulle kunna stämma in på din beskrivning.
Mvh
Fenja
Drontan
06-05-2007, 16:50
Får fråga mamma men e så gott som säker på att det är koriander hon har hemma, men den kommer igen år efter år.... Hum... kan ju hoppas det inte är samma jätteplanta jag köpt.
Ska man ta bort fröstängeln när de e påväg???
Kanske man får komma med ett annat förslag? Libbsticka. Den som finns i köttbuljongtärningar m.m Kan det vara den?
Drontan
06-05-2007, 20:05
Ahhhh låter väldigt bekant, kan mycket väl vara en sån.
CITAT (Drontan @ 06-05-2007, 17:50)

Ska man ta bort fröstängeln när de e påväg???
Jag odlar koriander för fröernas skull, dom är jättegoda när dom har mognat (de slutar lukta bärfis när de mognar) så jag skulle i alla fall inte klippa bort blommorna

Om man bara är ute efter bladen ska det nuförtiden finnas sorter som inte går i blom så lätt, så slipper man det problemet. Att klippa bort blomställningen hjälper förmodligen bara ett tag.
För övrigt kan kanske dom här bilderna hjälpa dig att lista ut vad det är din mor har i trädgården:
LibbstickaKorianderSpansk körvel
Drontan
07-05-2007, 18:13
Tack för svaret...
jepp helt klart libbsticka jag hade blandat ihop koriander med. tack för bilderna.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.