Kan bli otroligt tama. Tar gärna godbitar ur händerna. Mina lärde sig att komma fram till en viss hylla varje gång jag kom in i rummet för då var det godis på g

Något som kan vara både bra och dåligt är att dom är mkt aktiva. Roligt såklart med aktiva djur men räkna med att dom kommer springa i hjulen hela nätterna så tänk på placeringen av buren. Bra att ha ett hjul för varje djur för annars blir dom mkt rastlösa. Såg en stackars degu i en djuraffär i Linköping som inte hade något hjul och som desperat försökte gräva sig ut ur buren.
Viktigt att inte ge dom socker, förkortar livslängden. Johannesbröd och torkade ärtor/morötter är jättebra godis.
Ska hellst äta en blandning av chinchillapellets och havre enligt dom rekomendationer jag hört.
För att dom ska få finare päls är det bra med ett sandbad med chinchillasand.
Dom är ganska rumsrena i buren så någurlunda lätt att hålla ner lukten.
Otroliga på att klätta, lever i naturen högt och ska gärna ha hög bur.
Mycket duktiga gnagare så gäller att säkra buren mot rymningsförsök, kommer dom åt plastkanten så är dom snart ute.
Finns i ganska många zoo-affärer, har sett på flera håll. Finns även på annons vilket ger ett bättre pris. I zoo-affär har jag sett priser mellan 70-250 kr per djur så kolla gärna runt lite först. Brist på tillgång kan säkert höja priset hos vissa då dom kan vara svåra att få ungar efter.
Hoppas du fick fram lite tips iallafall, lycka till!