Full version: Degus
niklaswik
Jag var på en djuraffär igår och blev näst intill besatt av ett degu-par som fanns där..! wub.gif

Läste allt jag hittade igår kväll och kom fram till att det inte verkar finnas någon uppfödare i sverige, kan det stämma?

Genom lite google-träffar fick jag även fram att några här på odla har/har haft degus, har ni köpt dom från djuraffärer då?

På blocket finns ju en del, så jag funderar på att köpa därifrån först för att få med bur och allt, finns ganska många som säljer bort rubbet för rena skampriser där.

I övrigt får ni som har erfarenhet gärna dela med er, alltid kommer det väl fram nåt som jag inte redan läst mig till. smile.gif
Ammoura
Kan bli otroligt tama. Tar gärna godbitar ur händerna. Mina lärde sig att komma fram till en viss hylla varje gång jag kom in i rummet för då var det godis på g smile.gif
Något som kan vara både bra och dåligt är att dom är mkt aktiva. Roligt såklart med aktiva djur men räkna med att dom kommer springa i hjulen hela nätterna så tänk på placeringen av buren. Bra att ha ett hjul för varje djur för annars blir dom mkt rastlösa. Såg en stackars degu i en djuraffär i Linköping som inte hade något hjul och som desperat försökte gräva sig ut ur buren.
Viktigt att inte ge dom socker, förkortar livslängden. Johannesbröd och torkade ärtor/morötter är jättebra godis.
Ska hellst äta en blandning av chinchillapellets och havre enligt dom rekomendationer jag hört.
För att dom ska få finare päls är det bra med ett sandbad med chinchillasand.
Dom är ganska rumsrena i buren så någurlunda lätt att hålla ner lukten.
Otroliga på att klätta, lever i naturen högt och ska gärna ha hög bur.
Mycket duktiga gnagare så gäller att säkra buren mot rymningsförsök, kommer dom åt plastkanten så är dom snart ute.
Finns i ganska många zoo-affärer, har sett på flera håll. Finns även på annons vilket ger ett bättre pris. I zoo-affär har jag sett priser mellan 70-250 kr per djur så kolla gärna runt lite först. Brist på tillgång kan säkert höja priset hos vissa då dom kan vara svåra att få ungar efter.

Hoppas du fick fram lite tips iallafall, lycka till!
niklaswik
jag var och hämtade en hona idag. smile.gif

Det var egentligen två men när jag var på väg så fick jag veta att den ena dog inatt....

Så nu är jag på jakt efter en ny kompis till henne, om nån kanske känner nån som har... wink.gif
zaaritha
Kollade på Google. Väldigt fina, men; att de är så känsliga mot socker!
Stod att de kan bli blinda, bl a.
Aura
Jag har en gammal deguhane. Jag hade två, men den ena dog i vintras crying.gif
Underbara intelligenta djur.
Snöflinga
Vad är en degu blink.gif Ingen som har en bild ?
Lady Hamilton
Google Degus tummenupp.gif
Snöflinga
Oj så söta ... alltså en liten råtta fast huvudet påminner om något australienskt djur, som jag inte kommer på namnet på g.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon