Forgiatura
06-05-2007, 17:04
Hej,
jag har nyss satt igång med en balkongodling och har väldigt liten erfarenhet (läs noll) av odling rent generellt.
Tänkte att jag skulle vilja ha lite kryddor i en balkonglåda och undrar nu om det går att blanda olika kryddor i samma låda, och vad man ska tänka på i så fall. Vilka kryddor är lämpliga? Jag har en balkong mot söder med mycket sol och en mot norr med väldigt lite sol. Vill helst odla örterna på norrsidan. Bor i London (någon som vet hur det är med växtlighetszon här?)
Tack på förhand!
Vänligen
Jim
ewa zon 3
06-05-2007, 21:21
De flesta kryddor utvecklas bäst i ett soligt läge. Det är trevligt och ser snyggt ut att samplantera flera i samma kruka el balkonglåda.
Riktigt fint kan det bli om man samplanterar kryddor med sommarblommor och inte alltför storväxta tomat- och chiliplantor.
Tänk på att krukorna, planteringskärlen behöver vara väldränerade dvs ha hål i botten så att vatten kan rinna ut.
De flesta kryddor gillar inte att ha det för blött om fötterna. Basilika vill ha det fuktigt men gillar inte heller att stå i väldigt blöt jord.
Ta en tur till närmsta Gardencenter el liknande och botanisera bland kryddorna man lär sig att hitta just sina favoriter genom att prova.
Finns de till försäljning nu borde det inte vara några problem att plantera på balkongen nu. Kryddkrukor brukar man också kunna köpa i mataffären. De går också bra att plantera i större krukor så att de får växa till sig
Basilikan kan vara lite känslig för sol och vind i början om den stått länge utan direkt solljus.
Lycka till
/Ewa