Blåbärsblad
Hallå någon. Jag är ganska ny här och jag osäker på min pyttelilla (1 dm) sharonplanta som för tillfället står i mitt blink.gif badrumsfönster. Jag vet att de växer vilt söderut och jag läste också att träden kan bli 40 m höga!? unsure.gif Jag undrar bara om det är någon som vet om det går att ha ute eller inne i Sverige eller om de blir för stora? Min är visserligen gullig nu men sedan... Fröet kom från en sharon i affären så jag har ingen aning. Skulle bli jätteglad för ett råd. thanks.gif

Ps: Träden på bilden ser inte 40 m höga ut?

[attachment=2115:sharonfruit.jpg]
mogge92
om du har sharon i inneklimat blir den inte så stor iallafall, den blir som en slingerväxt om jag inte missminner, kanske någon kunnig vet?
Blåbärsblad
Slingerväxt? Vad coolt. Min lilla sötnos har väldigt stora, lite luddiga blad. Jag hoppas att den får frukt bravo.gif
mogge92
nu måste jag tyvärr vara lite glädjedödare; är rätt så säker på att du inte kommer få frukt hemma sad.gif Iallafall om man ska uboktgå ifrån ralf Efraheimsson´s bok "att sätta kärnor och frön". Där står det att sharon(eller kaki) är tvåbyggare och alltså behöver både en han och en hon planta. Men i Johan Lemte´s bok "Kulturväxter i kruka" skriver att det finns olika sorter med olika pollineringsbehov.... Så jag vet inte riktigt jag....
Blåbärsblad
Vad synd. sleep.gif Men en slingerväxt kanske... Fast om man planterar en till... g.gif Jag får prova och se kanske. Om ingen annan vet?
katah
Jag tro mig ha en sharon... men är inte helt säker * glömskan* , men den är definitivt ett träd i alla fall
den är 3 år nu och ca.30-40 cm hög och bor i en 10 liters hink i västhuset året om ( jag har frostfritt)
Blåbärsblad
Vilken tur att den inte kommer att bli 40 m hög i alla fall sweatingbullets.gif Jag får försöka ta reda på mera. Tack för hjälpen! flirting.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon