Full version: Plantera ut björk?
tinatina
Jag har sedan 10-12 år en björk i en stor kruka på min balkong.

Den trivs bra där och blommar varje år, är ca 1 meter hög men den växer inte längre uppåt eller utåt.

Jag vill gärna plantera ut den och har nära till båda skog, sandstrand och våtmark, vart ska man bäst plantera den, och när, hösten, vintern? Den står i soligt läge från lunch till solnedgång sommartid, dock lite blåsigt.

Tacksam för råd, förslag och tips.

Hannele
Själv skulle jag nog formklippa björken, till boll, bra tid efter midsommar.

[attachment=2127:5463bjork.jpg]
Gossen Ruda
CITAT (tinatina @ 06-05-2007, 18:25) *
Jag har sedan 10-12 år en björk i en stor kruka på min balkong.

Den trivs bra där och blommar varje år, är ca 1 meter hög men den växer inte längre uppåt eller utåt.

Jag vill gärna plantera ut den och har nära till båda skog, sandstrand och våtmark, vart ska man bäst plantera den, och när, hösten, vintern? Den står i soligt läge från lunch till solnedgång sommartid, dock lite blåsigt.

Tacksam för råd, förslag och tips.

Eftersom den är krukodlad går det nog bra när som helst och nästan var som helst också. Fast björkar gillar nog bäst med fuktigt runt fötterna dock inte blött.
Cilla
I randen av våtmarken där det inte är vått eller i en glänta i skogen är nog det bästa. Det är kul att ha satt ut ett träd och att kunna fälja det, så ställ det där ni brukar gå förbi!

Eftersom jag antar att ni inte kommer att enkelt kunna gå dit med vatten så tror jag att hösten är att föredra. Iallafall om ni vattnar oftare i krukan.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon