Jag har nu vidtagit flera åtgärder:
1) Har rensat gräs i en ännu större cirkel som nu är lika stor som den längsta grenen, dvs alla grenar hänger över bar jord.
2) Köpte en fröpåse med gröngödsel idag som jag ska plantera i helgen. Läste om det på
juniper-sidorna och tänkte så dom i helgen.
3) Har temporärt skyddat trädet med en stor nätbur runt hela trädet.
4) Köpt även en rulle "rådjursstängsel" idag, ett sorts mjukt plastnät som verkar mycket smidigare än de hönsnät i stål jag använt förut. Man kan lägga det här över rosor osv som äts av hararna eller rådjuren eller fästa på pinnar i marken så det blir som ett staket.
5) Ska klippa bort de nedre grenarna i slutet på sommaren, trädet planterades förra våren. Nu är de nedre grenarna mest stumpar utan blad men väntar väl till JAS som alla säger. De nedersta grenarna är vågräta och ovanför sitter grenar som pekar 45 grader uppåt och de har klarat sig.
6) har vattnat lite då och då nu de senaste veckorna
Det lustiga är att trädet inte blommar i år (Gravenstein), inte än i alla fall. Förra året kom det massor av skära blommor men däremot är bladverket verkligen frodigt. Det kommer massor av smågrenar överallt, både på stam och på de andra grenarna! Läste nånstans att Gravenstein tydligen blommar mer vartannat år.