Blåbärsblad
06-05-2007, 19:54
Hej allihop. Jag har ett par funderingar som jag skulle bli jätteglad över att få svar på!
I min stooora trädgårsbok så tjatar de jämt och ständigt (överallt annars också för den delen

) om pH-värde i jorden. Jag undrar hur man kan veta vilken pH man har och hur man fixar så att det blir "rätt" pH?
Och sedan så undrar jag vad benmjöl och "brunnet stallgödsel" ska vara bra för? Om någon skulle vilja förklara för så blir jag glad. Då kanske jag kan sova på nätterna igen

Från en konfunderad amatör...
Benmjöl är bra gödsel till lökar bland annat och brunnen stallgödsel är ju precis vad det låter som och dessutom en utmärkt gödning och jordförbättrare.
Ph-värden får någon som kan ordentligt berätta om. Men jag vet i att i sura miljöer växer mossa lätt.
Mvh
Fenja
Det finns PH-test att köpa på Bröderna Nilssons.
mirra29
08-05-2007, 20:56
lite kort info om ph-värdet. ph-värdet är ett mått på surhetgraden i markvätskan, graderna är mellan 0-14. 7 är neutralpunkten.
Anledningen till att det kan vara bra att känna till ph-värdet är bla: ph-värdet påverkar de olika näringsämnenas tillgänlighet för växterna, alltså ph-värdet påverkar växtnäringens löslighet i marken. Tex vid låga ph-värden ( 5) blir tex fosfor ( Jätteviktigt näringsämne) svårtillgängligt för växterna. Å andra sidan löses stora mängder mangan ut vid låga ph-värden ( 5-), vilket uppskattas av tex rhododendron som gillar mangan. Medans sallat, lök, lind och stenfruktträd, som vill ha ph 7-7.5 skulle bli mangan förgiftade om dom blir odlade i denna jord. Det kan vara svårt att få till rätt ph-värde,men man kan tex kalka, ( det behövs olika mängd beroende vilken typ av jord du har och vilken mullhalt den har.) Hoppas att du förstår lite av min förklaring....
CITAT (rosita @ 07-05-2007, 06:18)

Det finns PH-test att köpa på Bröderna Nilssons.
Blev lite intresserad av att skaffa mig en ph test. Är bröderna nilsson en affär man går till eller en internetshop? Finns det i närheten av gbg?
CITAT (znazit @ 08-05-2007, 22:01)

Blev lite intresserad av att skaffa mig en ph test. Är bröderna nilsson en affär man går till eller en internetshop? Finns det i närheten av gbg?
Bröderna Nilssons brukar finnas i en del stora varuhus och en del plantskolor och andra som säljer fröer och tillbehör.
CITAT (rosita @ 08-05-2007, 22:12)

Bröderna Nilssons brukar finnas i en del stora varuhus och en del plantskolor och andra som säljer fröer och tillbehör.
Okej. tack för tipset. Ska kolla upp det till helgen när jag får lite tid över
Det finns ph-stickor att köpa på apoteket men dom skattar ganska grovt, mest bara surt eller basiskt.
/Åsa
Kolla hos en akvariebutik, dom brukar ha såna grejer.
Köp hellre ett billigt test med pappersremsor/stickor än en billig elektronisk mätare, dom är svåra att kalibrera och kan visa väldigt fel.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.