Full version: Tomatskada?
Christoffer
Jag har en tomat sungold men den har dessvärre detta på
sina blad, vad kan det bero på? Det är inte för mycket sol i alla fall!

http://www.odla.nu/album/showpic.php?aid=4...uid=christoffer
Annki
Tur att du sa det, för det ser ut som solbränna. Jag lyckades bränna en chili på nolltid, när solen kom fram på balkongen. Hoppas någon annan har rätt svar.
Åsa, mälardalen zon 2
Japp det ser ut som en liten solskada och det är inget att bry sig om, skadan kan ha skett tidigare men den kan ha varit så liten att den inte syns så bra när växten växer så syns de skadade partierna mera. Det ser ut som om det är det främst är de nedersta bladen och de tar man ändå bort sedan när de äldsta bladen längst ner börjar gulna och vissna.
Christoffer
Ja, det är rätt, det är de nedersta bladen. Puh, då behöver jag inte oroa mig. Då var det för mycket sol alltså.

Men jag undrar över en annan sak... det finns gröna, omogna tomater på plantan, en hel del faktiskt, men de största tycks inte ändra färg till gula som de ska ha... hur lång tid tar det egentligen för en tomatfrukt att bli färdig från det att den tittar fram under "vingarna"?
Annki
Hej! Det är tålamodsprövande att odla ibland. Dessvärre brukar mognadsprocessen ta veckor. Beroende på väder och vind. Om det bara blir varmt, dvs även nattetid, så går det rätt snabbt. Men i den här gröna vintern tar det tid. Jag vill minnas att det tog ca 3 veckor förra sommaren från grön tomat till gul tomat - jag hade Yellow Pear. Låt dem mogna ordentligt innan du tar dem, annars smakar de inte som de ska.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon