Vi har en forsythia som består av nedklippta delar av svärföräldrarnas stora schabrak till buske, och en som är planterad av förra ägarna (vi har bott här i två somrar). Första året visste jag inte ens vad det var, men nu har jag i alla fall förstått att det är en forsythia. Och i år så konstaterade jag att blomningen inte var så överdådig... Vill den ha gödsel, i så fall när? När ska jag beskära den? Har för mig att jag läst någonstans någon gång att det är lämpligt att göra det efter blomningen, kan det stämma?
Lite gödsel, men inte för mycket för då kommer det bara blad. Gallra bort någon/några gamla grenar nere vid marken om året.
Med kogödsel är det inten fara för att det bara ska ge blad, den är inte så kväverik. Jag tror inte man kan övergödsla forsythia med kogödsel.
Beskärning är den vanligaste orsaken till utebliven blom på forsythia, den behöver man som sagt bara ta bort gammalt i ibland. Brist på vatten kan också möjligen vara orsak, det har varit torra somrar.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.