Full version: Dagens skalbagge
Piccante
Har varit mycket flugor, fåglar, fjärilar och steklar i denna avdelningen och absolut inget fel i det. Men nu tyckte jag det var dax för lite skalbaggar oxå. Här är två som jag fotograferade i dag.

Barrträdslöparen Rhagium inquisitor som undersöker en husvägg.

En 22-prickig nyckelpiga (fast jag räknade aldrig, tror det är den ändå) giggle.gif
amaira
Ja, vad roligt med en skalbaggstråd. Och vad härligt att du kan dem, för det kan inte jag. Inte mer än de vanligaste. Fast skinnbaggar/bärfisar (tillhör skalbaggarna) försöker jag fota alla sorter jag finner i sommar. De stora varianterna alltså, och försöker bestämma dem.

Har en helsvart som jag inte kan bestämma, kan du hjälpa mig tror du Markus? (återkommer senare med bild)

Och nyckelpigorna är roliga!! Finns ju så många olika sorter. De är också ett fotoprojekt jag har i sommar, ska se hur många arter jag får ihop.

Piccante
Nja där vet jag inte om jag håller med dig riktigt amaira, skinnbaggar är ju en egen ordning och står väl inte speciellt nära skalbaggarna? Men vackra är dom! Är ingen större expert på att artbestämma skinnbaggar men har en hyfsat bra bestämningsnyckel för skinnbaggar. Kan kika lite i B-o Landins Fältfauna om det finns några helsvarta skinnbaggar.
amaira
Nähä, där ser man. Då är de "insekter" då. blush.gif

Såhär se "min" svarta skinnbagge ut.

Storlek ungefär som en rapsskinnbagge, dvs runt 8 mm lång.

Gossen Ruda
Hmmm, skall det finnas skinnbaggar i en skalbaggstråd? rolleyes.gif

Ett tornbenstinkfly, fam Cydnidae?.
amaira
CITAT (Gossen Ruda @ 07-05-2007, 12:50) *
Hmmm, skall det finnas skinnbaggar i en skalbaggstråd? rolleyes.gif

blush.gif blush.gif

CITAT (Gossen Ruda @ 07-05-2007, 12:50) *
Ett tornbenstinkfly, fam Cydnidae?.

Jag vet faktiskt inte. Jag får inget att stämma.

amaira
Jag bättrar mig, jag bättrar mig, här kommer ett par skalbaggs-bilder!

En liten nyckelpiga, inte så stor, hon (eller han) sitter på min ringfingersnagel.

Calvia quatuordecimguttata, fjortonprickig nyckelpiga.

Och så den här som är så utomordentligt vacker, men jag ser den inte utan glasögon ... Den är bara några millimeter, men jag finner den lite överallt, när den äter nektar i olika blommor. Ingen aning vad det är för en.

Piccante
Den sista baggen var fin! har aldrig sett en sån innan. Måste titta närmare i alla blommor och se om jag oxå har sådana hemma.
amaira
CITAT (Markus_H @ 21-05-2007, 19:30) *
Måste titta närmare i alla blommor och se om jag oxå har sådana hemma.

Tips: Titta i hagtornsblommorna, om du har sådana. Och använd förstoringsglas biggrin.gif Det är inte omöjligt att det är en änger av något slag...

Och nyckelpigan jag fotat heter fjortonfläckig på svenska. Den som heter fjortonprickig har svarta fläckar på gul botten, den här alltså:

Propylea quatuordecimpunctata.

Krusbärsbusken - som är äldre än vad jag är och växer i en gammal skyddad vrå av den vildvuxna trädgården - är en intressant plats att leta insekter i.
Lars-Olof Arvids
Jättefina nyckelpigor, och ängern (eller vad det är) var riktigt vacker också. wub.gif Tänk vad mycket fint man kan hitta när man börjar undersöka vad som gömmer sig bland blommor och blad!

Olle
Piccante
Fyller på med lite nya skalbaggar. börjar med en blombock, borde vara den mörkstrimmiga blombocken Leptura melanura:
Monarda
Är det här en skalbagge och vad lever den på? Den satt inne på altanen på en klockranka.

P1010619a.jpg

Piccante
Monarda, du har fotograferat en vivel, art ska jag inte ens försöka gissa mig till finns många små vivlar. Larverna lever i regel i träd och ved.
Piccante
Tyckte det var dax att fylla på med lite fler skalbaggar. Knäppare (Elateridae) är en karaktäristisk familj som är lätt att känna igen på den långsmala kroppen, halssköldens bakhörn är (ofta iaf) utdragna till en spets och dessutom kan de "knäppa". Många knäppare är svarta,gråbruna och lite tråkiga men släktet Ampedus (i äldre böcker Elater) är vackert röda knäppare. På svenska kallas släktet rödrockar. Det finns 18 arter av rödrockar i Sverige varav 13 upptagna på rödlistan över hotade arter. Flertalet av dem är dessutom signalarter på skogsbitoper med mycket död ved då rödrockarnas larver har en flerårig larvutveckling i ved. Några av arterna är dessutom bundna till ett specifikt trädslag medans de mer allmänna arterna ofta är mer generella i sitt val. Därför är rödrockar ett intressant släkte ur naturvårdssynpunkt.

Här är en bild på Ampedus pomorum, inte den vanligaste arten av dem men ej rödlistad.

[attachment=4287:bagge0180.jpg]

Närbild på samma bagge.

[attachment=4288:bagge0181.jpg]
amaira
Jaaaaa!!! wub.gif Sånt här gillar jag!!! Intressant!

Jag fyller på med min artontaggare som kikar fram och vill vara med.

Fick ju lära mig här, ganska nyligen, att även denna raring var en knäppare.

Art på nästa har jag ingen aning om, men halssköldens utdragna hörn syns här tydligt. Givetvis lever min modell, och fick fortsätta sitt liv efter att ha demonstrerat för mig.

När jag ska titta närmare på en knäppare, så dör dom. "Jag är död. Stendöd, död, torr, tråkig, och fullkomligt smaklös!" säger dom och faller döda ner till marken. Därför håller jag en hand under dem innan jag spänner ögonen i dem.

Då faller de döda ner i min hand, och inte förevigt förlorade i vegetationen vid marken. Som tur är - för dom - så återuppstår de från de döda efter en stund.

Lars-Olof Arvids
Jättefina skalbaggsbilder ni visar! Artontaggaren är ju för läcker. wub.gif

Här kommer mitt bidrag.

[attachment=4298:Skalbagge_bsk.jpg]

Vet ni vad detta är? Den är fotograferad på Österplana hed på Kinnekulle i lördags.

Olle
Piccante
CITAT (Lars-Olof Arvids @ 21-06-2007, 13:45) *
Jättefina skalbaggsbilder ni visar! Artontaggaren är ju för läcker. wub.gif

Här kommer mitt bidrag.

[attachment=4298:Skalbagge_bsk.jpg]

Vet ni vad detta är? Den är fotograferad på Österplana hed på Kinnekulle i lördags.
Olle

Ingen aning vilken art det är men det liknar ju en bladbagge. På Österplana hed finns annars en mycket ovanlig liten bagge som är ganska platt, röd och jag tror den hade mörka prickar på sig? Lever enbart på Krissla och har mycket begränsad utbredning i Sverige. Den upptäcktes där för några år sedan och var nytt fynd för landskapet tror jag. Jag har bara ett jättedåligt suddigt kort på den men jag har iaf sett den, inte så långt från Österplana kyrka.
Piccante
Blev så glad när jag hittade denna tjusiga bagge idag yahoo.gif Har bara sett en hona tidigare av noshornsbagge Oryctes nasicornis. Till skillnad mot frugan så har herr noshornsbagge just ett tydligt horn på huvudet, dessutom är de ganska så maffiga med en storlek på 25-39mm.

amaira
WOW, grattis! Gud så söt, och så fina bilder du fått också! wub.gif
Noshornsbagge har jag aldrig fått glädjen att se.
Piccante
Tycker noshornsbaggen är jättekul att få se. De är verkligen imponerande jämfört med många andra små insekter man hittar i trädgården och när man ser hanen så förstår man ju varför den har fått sitt namn. Honan är oxå fin men har bara antydan till horn, misstags nog ibland för att vara en ekoxe istället. Men noshornsbaggen har blivit en trädgårdsinvånare i modernare tid.

[attachment=4433:nasicornis_005.jpg]
Hona fotograferad 2005.
Noshornsbaggen är stor och trög så de är tacksamma att ta bilder på, de smiter inte lika fort som andra.
amaira
Skalbaggsdax igen.

Fann denna stora och vackert grönglänsande knäppare i hagen igår. Att det är en knäppare har jag lärt mig se nyligen, på mellankroppens bakre "hörntaggar". smile.gif

Den var tyvärr inte lätt att fota, dvs inte alls någon fotomodell, så fotona blev som de blev. Alla insekter gillar inte mig ohmy.gif begriper verkligen inte varför, blir lika snopen varje sällsynt gång det händer. g.gif

KURT
Om du ger dem en omgång eter, så blir de genast mycket mera fotogeniska!
amaira
CITAT (KURT @ 04-07-2007, 12:43) *

biggrin.gif kram1.gif Haha, ånä du. Eter ger jag inte ens mina fiender. tummenupp.gif
Piccante
CITAT (KURT @ 04-07-2007, 12:43) *

Har faktiskt hänt att knäppare har rymt ur burken med eter innan jag har fått på locket fear.gif De visar gärna upp sin akrobatiska förmåga om man tar i dem. Hör inte till de lätthanterliga skalbaggarna.
skogstroll
CITAT (amaira @ 21-06-2007, 12:11) *
Jaaaaa!!! wub.gif Sånt här gillar jag!!! Intressant!

Jag fyller på med min artontaggare som kikar fram och vill vara med.

Fick ju lära mig här, ganska nyligen, att även denna raring var en knäppare.
Art på nästa har jag ingen aning om, men halssköldens utdragna hörn syns här tydligt. Givetvis lever min modell, och fick fortsätta sitt liv efter att ha demonstrerat för mig.

När jag ska titta närmare på en knäppare, så dör dom. "Jag är död. Stendöd, död, torr, tråkig, och fullkomligt smaklös!" säger dom och faller döda ner till marken. Därför håller jag en hand under dem innan jag spänner ögonen i dem.

Då faller de döda ner i min hand, och inte förevigt förlorade i vegetationen vid marken. Som tur är - för dom - så återuppstår de från de döda efter en stund.

Måste bara fråga vad du har för kamera. Jättefina bilder! smile.gif
amaira
Tackar. smile.gif

Kameran är en Nikon coolpix 995. Är själv inte helt nöjd med den, men det är den bästa kameran för mina behov i alla fall. Vissa saker är bra med den, och andra är dåliga.
Limeblossom
Djupt imponerad av både bilder och era kunskaper....och inte bara i den här tråden! smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon