Full version: När är hoppet ute?
Blomstersmurfen
Har två stycken Austinrosor (Leander om jag minns rätt) placerade brevid varandra med en gång emellan. Har ju haft STORA problem med sorkar i år, och båda dessa rosor har troligtvis knappt några rötter kvar, om man ser på antalet sorkgångar som går fram till dessa rosor.

Den ena växer dock på nästan som vanligt, och har blad på nästan alla grenar. Ser faktiskt hyfsat frisk och glad ut.

Den andra däremot har inte fått ett blad ännu, och de längsta grenarna ser ut att torka in sakta men säkert. Har inte klippt den ännu, eftersom jag vill spara det som eventuellt lever, för att titta efter livstecken.

Har vattnat flera gånger, men det låter som att mycket av vattnet hamnar 20 meter bort... Håller dock på att fylla igen gångarna med ny jord. Är det någon som vet hur mycket jord som får plats i ett sorkgångssystem??? Inte jag heller, men det är massor! Tyvärr ser jag inte slutet på just dessa gångar, eftersom de mynnar ut under altandäcket, så kanske jag håller på och får en hög med finjord därunder, där ändå ingenting kommer att växa... Får kanske komplettera med stenar. g.gif

Åter till rosstackarn... Skall jag anse den som död och byta ut den redan nu (för att slippa det tråkiga tomrummet i sommar), eller skall jag klippa ner eller vad göra?

sos.gif
Kajsa
Stackars dig, har inga sorkar här så jag vet inte hur dom gräver och står i. Du får köpa något som tar bort dom i gångarna.
Och rosorna låter kris, inte kan man sätta nytt innan du fått bukt med sorkarna.
Blomstersmurfen
Jag tror inte att sorkarna är kvar, tack och lov. Det har inte tillkommit några nya gångar någonstans iallafall.

Jag planterar nytt överallt, inklusive rosor, förstås. Inte kan jag gå här och vänta och ha rabatterna tomma i år, då blir jag ju ännu mer deppig... Rabatterna var överfulla i höstas, men på våren kom ingenting upp. Kunde konstatera att de bearbetat jorden ordentligt åt mig, så det är mycket lätt att gräva överallt... Inga rötter i vägen här inte...

Vissa rosor tex lutade lite misstänksamt, och när man kände på dem fick man rosen i handen, eftersom det inte fanns någon tillstymmelse till rot kvar.

Vad gäller just den här rosen så sitter den fortfarande fast, vilket gör att jag låtit den stå och ännu inte riktigt har gett upp hoppet.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon