Full version: Lera till Rödbeta
kbr
Hej är på jakt efter lera att tillsätta i min jord. Saken är den att i närheten av mig ligger en konstgjord sjö (ps gammal sjöbotten). Där finns något som ser ut som lera och när det är blött fasnar det på skorna i klumpar. Där vill bara grönmossa växa inga andra värkar tycka om den jorden. Kan det vara lera? Vågar jag ta därifrån?

Den är grå och är alltid spröd alldrig riktig packad ytan.
Betty
Förstår inte riktigt varför du vill tillsätta lera i din jord. Rödbetor och andra rotfrukter utvecklas bäst i lätta jordar.
kbr
Har läst att dom tycker om lite lera i jorden antagligen för mineralerna. Kanske har jag fel?
KURT
CITAT (kbr @ 07-05-2007, 08:15) *
Har läst att dom tycker om lite lera i jorden antagligen för mineralerna. Kanske har jag fel?

Det stämmer att de flesta rotsaker tycker om när det är lite (10-20%) lera i jorden. Problemet att ta lera från en sjöbotten kan kanske vara att den är mycket homogen (samma storlek på alla partikar9 och att det kan vara svårt att blanda ut dem med jorden. Men annars borde det vara OK.
Eva i Västerås
Vet inte om sjödy är samma som lerjord, men det kanske det är.
Behandla den i så fall som man gör när man gräver lerjord.
Gräv upp den i klumpar på hösten. Lägg klumparna där du vill ha leran. Låt frysa över vintern och blanda i jorden så snart den reder sig på våren. Det är egentligen enda tiden som leran är hanterlig. När den torkat lite, men inte till cementkonsistens.
För i år är det nog redan kört.
IceCube
Den leran som du hittat heter blålera, den blir gråaktig på ytan när den torkas. Man gör dylika keramikobjekt av den.
Piccante
CITAT (kbr @ 07-05-2007, 08:22) *
Hej är på jakt efter lera att tillsätta i min jord. Saken är den att i närheten av mig ligger en konstgjord sjö (ps gammal sjöbotten). Där finns något som ser ut som lera och när det är blött fasnar det på skorna i klumpar. Där vill bara grönmossa växa inga andra värkar tycka om den jorden. Kan det vara lera? Vågar jag ta därifrån?

Den är grå och är alltid spröd alldrig riktig packad ytan.

Gör rullprovet. Ta lite "lera" mellan händerna och rulla det. Desto längre och tunnare man kan rulla ut det, ju högre är lerhalten i jorden. Är det dyjord så går det inte att rulla alls. Vågar ta gör man ju i vilket fall för den lär inte vara giftig eller något men är det inte lera så håller det vatten dåligt så då gör det ingen nytta i jorden ändå.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon