Hej!
Jag köpte för ca 5år sedan en blomsterkornellbuske. Det var lite av ett impulsköp och vid inköpstillfället visste jag inte att det skulle ta flera år innan den blommar. Nu har det emellertid gått ett antal år och i år var busken översållad av knoppar. Vi gick spända av förväntan när de fantastiska vita blommorna skulle slå ut.
MEN, nu är knopparna öppna och blomman är bara som ett grå-svart omoget vildhallon, bakom "hallonet" sitter 4 spetsiga foderblad. Men inga vita blommor.
Har nu läst lite mer om blomsterkornell och funnit att blomman (det vita) inte är kronblad utan "högblad". Varför saknar min buske högbladen, beror det på "fel buske (annan art)", näringsämne, pH eller något annat.
Tacksam för svar
Jonas
Hej och välkommen hit! Du råkar inte ha kvar lappen på busken, där det latinska namnet står? Eller kan du ta ett foto och visa hur det ser ut?
Mvh
Fenja
Hej!
Lappen på busken har blåst bort och givetvis har jag inte skrivit ner vad där stod...
Bifogat finns en bild på "blomman". Som ni ser är den rätt svår att skilja från övriga blad, inte alls stor och vit.
Tacksam för hjälpen
Jonas
[attachment=2243:P5080088.JPG]
Hej igen,
Eftersom jag inte fått något svar formulerar jag om frågan. Är det någon som har en blomsterkornell som kan beskriva hur blomningen går till, t.ex. när kommer de vita högbladen (på våren när knoppen öppnas, senare)?
Hälsnngar
Jonas
Ingrid P
14-05-2007, 22:01
Min blomsterkornell köpte jag för två år sen och den blommade förra året. Jag tror att stödbladen växer till sig eftersom och blir vita, så du får ha lite tålamod. Hur stora och fina de sen blir beror på vilken sort du har.
Kan inte så mycket om blomsterkornell men var på Zetas (zon 2-3?) igår där det finns en som blommar nu med vackert gulvita blommor. Detta apropå tidpunkt för blomning.
Edit: Den är alltså planterad där.
Hej igen!
Tack för svaren, det har nu gått en dryg månad och mycket riktigt har mina små fjuttiga limegröna "kronblad" vuxit till sig och blivit stora vita högblommor.
Hälsningar
Jonas
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.