emmapemma
Vilken trädgårdshelg jag har haft! sweatingbullets.gif Jag har grävt och planterat, men framförallt njutit yahoo.gif

Men nu till en viktig fråga: Jag planterade ut kronärtskockor i pallkragar (zon2), och grannen undrade om det inte var för tidigt. Jag tyckte att kronärtskockor klarar ju frost, så det är ingen fara. Men sedan läste jag i Köksträdgården ( = bibeln) att de inte klarar frost (var har jag fått ifrån att de klarar frost????), så jag undrar: Vad tror ni? Om de inte tål frost - räcker det med att täcka med fiberduk för att skydda dem? Jag vill inte gärna härja för mycket med dem nu, för de är så vingliga, de måste få stå kvar på sin plats tycker jag.

Susanne i Linköping
Hummm... jag har också för mig att jag läst att kronärtskocka ska klara lite frost på våren men att knopparna inte tål frost alls.

Förra vintern övervintrade jag rödbetor under några lager fiberduk, så det funkar säkert för dina skockor också. Ta flera lager så är du på den säkra sidan.
Susanna
Hej!

Sedan jag satte ut mina kockor så har vi haft en frostnatt, men det gick bra. Hade dock två lager fiberduk på.
Cassandra
Förresten, känner någon här till var jag kan få tag i frön till jordärtskocka?
KURT
CITAT (Cassandra @ 08-05-2007, 23:41) *
Förresten, känner någon här till var jag kan få tag i frön till jordärtskocka?

Nej jag har aldrig hört talas om någon som sått jordärkocka (även om det borde fungera), men det är väl som att så potatis. D v s det fungerar tekniskt, men praktiskt är det betydligt mycket lättare att sätta knölar. Om man skulle så så kan man nog inte skörda något första året?
emmapemma
Jag satte knölar i höstas, och de tittar upp nu (jordärtskockorna alltså). Det är väl bara att köpa på livsmedelsaffären (jag fick mina av en kollega, pinfärska uppgrävda). En riktig delikatess... MMUMMMMMSSS!!

Mina kronärtskockor ser ut att trivas, fast några av de äldsta, största veka bladen har brutits i blåsten som varit de senaste dagarna. Men nog trivs de i den fina jorden i pallkragarna hellre än i en 0.5-liters kruka bravo.gif
Maria i Helsingborg
Jag blir lite konfunderad......våra kronärtskockor har övervintrat i trädgårdslandet. Är det så att det bara är vissa som klarar frost ...... eller har vi haft tur? Det var maken som köpte plantorna förra året så namnet kom bort.
Gurkan
CITAT (Maria i Helsingborg @ 09-05-2007, 22:42) *
Jag blir lite konfunderad......våra kronärtskockor har övervintrat i trädgårdslandet. Är det så att det bara är vissa som klarar frost ...... eller har vi haft tur? Det var maken som köpte plantorna förra året så namnet kom bort.

Grattis !!

Enl. vad jag läst/hört så skall det finnas en sort som kan övervintra i Zon1 och den heter 'Herrgårds'. Den kan tyvärr inte frösås utan förökas genom sk. microförökning.

Har du skyddat dem på nåt speciellt sätt ? Extra dränering ? Berätta gärna hur du gjort ... har du bara haft nybörjartur så behöver du inte avslöja det. laugh.gif
Cassandra
CITAT (KURT @ 09-05-2007, 06:24) *
Nej jag har aldrig hört talas om någon som sått jordärkocka (även om det borde fungera), men det är väl som att så potatis. D v s det fungerar tekniskt, men praktiskt är det betydligt mycket lättare att sätta knölar. Om man skulle så så kan man nog inte skörda något första året?

Som att så lökfrön ungefär...

Jaha, så det fungerar att plantera en jordärtskocka från grönsaksdisken på Konsum? Finns det annars knölar i planthandeln? Jag tror inte att jag har sett det, å andra sidan har jag inte letat så överdrivet mycket heller.smile.gif

Maria i Helsingborg
Tjennare Gurkan,

nej du, vi lät den bara vissna ner - för vi trodde inte det skulle bli mer av den - så det kanske var en hel del tur inblandat.
"Herrgård" känns bekant.......eller är det osten? g.gif biggrin.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon