Full version: Tjyva tomaterna
Cilla999
Hej.

Har självuppdragna tomatplantor hemma, de största är ca 25 cm. De står fortfarande i krukor, men nu i växthuset. Jag har nu sett att det börjar komma små skott i "vinklarna"(kommer inte på ngt annat ord just nu) Detta måste ju vara dessa "tjuvar" som jag läst om (är alltså nybörjare..) Men kommer de redan? Och skall jag börja ta bort dem nu, innan de är planterade på sin "slutstation", hinken??
Jonas70
Ja, om det är plantor som ska "tjuvas" så tycker jag du ska börja redan nu. Tycker inte det har någon betydelse om de är planterade på sin slutliga plats eller inte.
Åsa, mälardalen zon 2
Är det busktomater ska du inte tjuva alls då blir det inte så mycket frukter, vilken/vilka sorter är det?

Här kan du se tjuvar på en högväxande tomatsort som ska tjuvas:

Här hittas en mycket pedagogisk beskrivning över hur man tjuvar
Cilla999
Åsa: De flesta jag har är inte busktomater, så de skall tjuvas, det är bara det att jag tycker att de är så små ännu. Trodde att detta med tjuvning skulle bli aktuellt längre fram i sommar...

Jag har ca 12 olika sorter, bl a Supersweet 100, tigerella, Gemeni, Green grape m.fl..
Åsa, mälardalen zon 2
Många sorter som ska tjuvas kan få tjuvar redan när plantorna är en 25-30cm, tjuvarna bör man ta bort.
MRLINDELL
Man skall kanske notera att det blir tomater och blir över också på plantor som inte tjuvas. Det är viktigare att hänga upp dem riktigt, ge dem näring och vattna rikligt när plantorna är stora än att ägna sin tid till att tjuva tomater.

Jag har några plantor som jag tjuvar men resten låter jag vara. De flesta gångerna jag tar något från en planta är när jag vill göra en genetisk kopia (knycka en bra stickling) att sätta om i kruka. Det finns inga regler för vad som är bra och dåligt när man bara har ett antal plantor. Har man många blommor så att man ser att det blir jättemånga tomater på t ex en Sweet 100 kan man gallra lite och anpassa till vad "krukstorleken" kan ge. Stora krukor ger ofast bärighet till mera tomater. Långa rangliga plantor kan man plantera om i större krukor tills man får en fungerande planta.

Mitt andra växthus på >10 kvm skall vara på Väddö och där blir det bara tomater, relaxade tomater till en relaxad tomatälskare.
per d
har bifftomat,plommontomat cocktailtomat och en ny dansk sort som heter gourmet,som inte skall tjuvas, i växthuset men harblandat i hop vem som är vem...är det ok att inte tjuva någon av dem eller ??? hur ofta skall tomaterna har gödning ? gav en omgångblåkorn 1 månad innan plantering och fyllde på med lite kompostjord.
Jonas70
Jag brukar ge mina gödning en gång i veckan. Det brukar fungera bra, och det är enkelt att hålla reda på om man alltid ger gödning samma dag i veckan, eller i alla fall underlättar det för en glömsk som jag.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon