Har sått praktveronika men inte lyckats, har sått både i pluggbox och i kruka sådderna står i mitt växthus men inget händer, någon som har lyckatts eller har något förslag?
destination
07-05-2007, 14:12
Hur varmt blir det i växthuset? Har du ventilation, värmefläkt? Automatisk fönsteröppnare?
Jag har ett ouppvärmt växthus med automatisk fönsteröppnare. Om det blir 20-25 C ute på dagen så blir det lätt 35-40 C i växthuset, har du dessutom ett "växthus i växthuset" dvs pluggboxen blir det ännu varmare.
Jag har själv testat att så i växthuset, men det lyckas sällan, räcker man glömmer öppna dörren en dag. Småplantor tål inte sån värme och riskerar att torka ut.
Odlingsanvisningar enligt impecta.se:
" Veronica austriaca ssp. teucrium 'Royal Blue
Odlingsanv.: 4
4. Lättgroende perenner. Sås utomhus i lådor, krukor eller på ogräsfri kalljord, alternativt i kallbänk, under våren, mars-maj. Sådden placeras i halvskuggigt läge. Perenner omskolas normalt en gång. Vintertäck gärna småplantor första vintern. Vissa arter kräver längre tid. OBS! Frö till perenner med odlingsanv. nr 4 kan även sås utomhus under hösten. Många perenner gynnas av höstsådd. "
Lycka till
Jag har automatiska fönsteröppnare och dörröppnare och inget tak på pluggboxen vist blir det varmt men nätterna är ju ganska svala, men jag ska prova att så några krukor och ställa ute, tack för tippset.