Margaretha
För drygt två månader sedan köpte jag en 1 meter hög uppstammad fuchsia till min inglasade balkong. Den stå i en självvattnande stor kruka tillsammans med några andra växter. Just nu har den fullt med nya knoppar och jag såg fram emot att den skulle bli jättefin i midsommar.

Så plötsligt för någon dag sedan såg bladen jätteledsna ut och allt hänger. Jag vet att fuchsior inte tål extrem värme och sol, men det har ju inte varit värmebölja precis. Jag har också varit noggrann med att dra ner gardiner så att den inte själva kronan stått i direkt sol någon längre stund.

Finns det något jag kan göra för att rädda den? Tacksam för goda råd!

sad.gif
Hannele
"varit noggrann med att dra ner gardiner"

Har du ingen balkong? Där fuchsian kan stå i skugga?
Vattna inte för mycket.
Inte ens vanliga ktukväxter vill stå inne nu på sommaren.
Åsa, mälardalen zon 2
Hur är jorden? Fuchsior vill ha lucker jord med bra dränering, för blöt eller för kompakt jord kan ta död på rotsystemet. Det bör finnas grus, pinjebark, små lecakulor, perlite eller liknande inblandat i jorden för att det ska bli luckrare och bättre dränering + man ska inte packa samman jorden vid omplantering.

+Försök ha så mycket öppet som möjligt på balkongen, få växter gillar när det blir superhett.
Margaretha
Jag köpte jord med lecakulor i för att den inte skulle bli för kompakt, men det är klart att det blir fuktigt emellanåt i en självvattnande kruka. Kanske passar inte en sådan kruka för just fuchsior. Eller för annat som måste torka upp ordentligt? unsure.gif
Ti bee
Ge den lite näring och ta den längre bort från solen ett tag. En av mina fuchsior slokade också nyligen, men tog sig igen när den fått näring och lite mer skugga. Det är lätt att vattna ihjäl fuchsior, så om jorden känns alltför genomfuktig, plantera om den i ny jord.

Nja, jag skulle inte ha mina fuchsior i en självvattnande kruka, mycket för att de behöver så olika mycket vatten, ibland mycket och ibland mindre. Och så vill de inte ha stående fukt runt rötterna, det har jag lärt mig efter att ha förlorat några på det viset. De gillar heller inte kallt vatten, särskilt inte på bladen.

Lycka till!
olublanseflor
Fuchsior vill ha svalt, regnigt och gärna blåsigt. Absolut inte stå på en inglasad balkong! Dessutom kommer den då också att bli full av ohyra.
Krukan får heller inte vara för stor!.
Hälsar Monica i Båstad
Margaretha
Ja,du har säkert rätt, men den var så vacker så jag föll pladask.
Kan man tänka sig att någon annan uppstammad blomma, potatisblomma tex klarar en inglasad balkong?

Fast jag vill ju helst ha något rosa förstås! wub.gif
olublanseflor
Jag är själv inte ägare till någon inglasad balkong, så jag kan inte svara dig pga erfarenhet. Jag skulle kanske kunna tänka mig följande:
Uppstammad ros, Klockmalva (Abutilon hybridum), Nerium, eller kanske Hibiscus. Du får gå till en välsorterad blomsteraffär och fråga dem till råds!
Hälsar Monica i Båstad
Margaretha
Jag har tagit upp fuchsian och ska transportera den - faktiskt mycket sorgliga uppenbarelsen - till ett ställe ute i skuggan i friska luften, där den kanske, kanske kan repa sig.

I stället har jag köpt en uppstammad Abilon, ROSA, och mycket vacker även den.

Fick på kuppen också lära mig av trädgårdsmästaren i växthuset att en fiende till blommande växter på inglasade balkonger är - förutom värmen- den stillastående luften. Ska försöka vara flitig med att vädra.

wub.gif
anne
tongue.gif Tips. Köp en liten bordsfläkt och koppla den till en timmer, när man visstas där ute så slipper du det störande ljudet. Placera den på golvet i ett hörn, funkar jättebra. H Anne
Lavendela
Apropå fuchsior på inglasad balkong.

Nä de lär ju inte trivas där, men på min inglasade balkong bor det ändå ett tiotal (femton kanske...) och då ser man vilka individer de små rackarna är! Vissa prunkar och växer och blommar så det står härliga till medan andra små ynk inte vill alls.
Spinn är ju den stora boven i dramat men om man kan hålla dem stången så tycker jag att det går fint.
Nota bene att man måste ju vädra hela tiden och helst skugga också. Duscha mycket oxå!
Om de överlevat sin första tuffa säsong så går det betydligt bättre nästa!
Enligt min erfarenhet i a f.

Ulrika

PS Min Windhapper är en meter lång och brukar ha femtio stora blommor i taget...
Margaretha
Tack! Det kändes hoppfullt eftersom jag väldigt gärna vill ha just fuchsior! Den vackra på stam dog tyvärr, men jag tog två sticklingar som rotat sig. Och så har jag köpt två nya som jag har lite skuggigare till!
Skam den som ger sig! Om du lyckats så ska jag kämpa vidare! wub.gif
lisen
Mina två fuchsior har jag satt på golvet ute på balkongen. Där får de skugga, regn och blåst. De frodas, men på landet där jag satte den enda fuchsian i ungefär samma läge höll den på att dö. Nu står den skyddad från regn och vind och har sol från kl 13. Den blommar nu frenetiskt. Konstigt. wub.gif
Margaretha
Det kanske är så att det är vissa fuchsior som inte gillar inglasade balkonger - eller som gör det!

Jag har också en utomhus i skuggan, på en plats där fuchsior BRUKAR trivas, men den här ser inte riktigt nöjd ut!

Så det kanske bara gäller att pröva sig fram!
Margaretha
Abutilon heter den växt som jag har köpt och inget annat! sleep.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon