Hur går det med era pelargonsticklingar från Odla? Jag planterade mina 15 sticklingar den 12 april och dom växer på. Inte mycket men dock. Men en av sorterna, "Änglapelargon Light" växer knappt alls! Dom lever men växer väldigt dåligt. Skall det vara så? Jag har aldrig "fött upp" pelargoner förut, har alltid köpt färdigväxta för att sätta ut i utomhuskrukorna över sommaren. Dom har aldrig överlevt vintern. Jag har dom stående på fönsterbrädan och på köksbordet. Det blir bara morgonsol där. Det kanske är för lite sol? Sen undrar jag också när man skall knipsa av stammen så plantan förgrenar sig. Hur många cm hög skall den vara för att det skall bli bra?
Pellisarna vill stå ljust och gärna soligt, det låter som om du har dem för mörkt. Börja också att gödsla dem med flytande gödning, vid varje vattning så ska du se att de sätter fart.
När du toppar plantan så knipsar du av toppen precis ovanför ett blad. Vill du ha flera sticklingar så kan du låta den växa till sig lite så att det blir en stickling där du toppar. Glöm inte att toppa senare med, även när den grenat sig så håller den sig fin.
Mvh
Fenja
Tack Fenja! Ja, dom har kanske stått lite mörkt. Jag har faktiskt inte tänkt på det eftersom ljuset flödar i köket om morgnarna

Nu skall dom flyttas och knipsas! Plats utanför har jag ordnat. Det blir ett litet pelargonhav på framsidan (hoppas jag).