Pippi
satte ut mina gröna, frodiga 25 cm gurkplantor i växthuset för en vecka sedan, de växer men börjar gulna nerifrån, vad kan det bero på? för mycket vatten-eller för lite, ska de bli sådana?eller hur ska de skötas? Tacksam för tips!
mogge92
jag har drabbats av samma sak fast på mina pumpaplantor sad.gif någon som vet vad det kan vara?
Tesa
Jag skulle tro att det beror på för kallt i jorden..gurkväxter är värmeälskare och vill helst inte ha kallare än ca 18 grader om fötterna..
Fenja
Håller med Tesa, samma gäller tomater!
Mvh
Fenja
mogge92
men min pumpa då, som har samma symtom? Den står inne så där är 22C
Fenja
För mycket eller för litet vatten? För lite ljus? För liten kruka, för lite näring? Pumpa är riktiga gottegrisar!!
Mvh
Fenja
katah
tjaha 18 om fötterna, men har de det dygnet runt under sommaren då ???
Eller har ni en värmefläkt på nätterna?
Lady Hamilton
Jag tror också på att det är för kallt i jorden Som sagt Gurkor är värme älskare och väldigt känsliga som ny planterade. Stora etablerade plantor är inte alls lika temeratur känsliga. Men vill dock ha värme för att växa o producera "gurkor"

Mogge? Hur har du det med rötterna? är det för trångt? har du planterat i för stor kruka så att det är för blött? Ändrat palcering av krukan? så att det blivit stor skillnad på ljuset? Som du ser så kan det bero på många olika orsaker
Gurkan
Förra året blev jag av med alla mina 36 gurk-, squash, pumpa- mfl. plantor pga för låg temperatur och antagligen för blött.

Rothalsröta kallas det. Längst ner på stammen blir brun och rutten ... vet inte om det är det som drabbat era plantor men det är vanligt med plantor av gurksläktet om dom står för kallt.

I år ser det desto bättre ut ... fast vi ska flytta 1:e Juli så jag får knappast skörda nåt i år heller.
KURT
Och de är främst känsliga när de är unga. Kommer det en köldperiod under sommaren (12-15 grader är köldperiod för gurka!) så är de inte så känsliga då. Har de väl drabbats av rothalsröta så är det kört. Även om de ofta kan överleva så kan de sällan ta upp speciellt mycket vatten eller näring, de tynar långsamt bort.
Pippi
okej, då beror det nog på att vattnet är iskallt och kyler gurkornas rötter?, har stängt av bevattningen och kommer att vattna med ljummet idag? få se om de piggar på sig.--hoppas--
Åsa, mälardalen zon 2
Gurka är även känslig för omplanteringar + djup plantering de vill ha väldränerat runt rothalsen. Jag har varken sått melon, gurka eller squash än, jordtemperaturen är inte tillräckligt hög för utplantering förren möjligtvis i början av juni här.

Jonas70
CITAT (Pippi @ 08-05-2007, 08:05) *
okej, då beror det nog på att vattnet är iskallt och kyler gurkornas rötter?, har stängt av bevattningen och kommer att vattna med ljummet idag? få se om de piggar på sig.--hoppas--

Gurka ska man alltid försöka vattna med ljummet vatten!

Ofta så bibehålls värmen i jorden (helst i ett växthus) även om lufttemperaturen skulle gå ner under nätterna.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon