|
Såg i går, till min förskräckelse, att jag hade fått något "bubbligt" på några av mina basilikaplantor! Svårta att beskriva, men jag ska försöka: Små, minismå bubblor + märken som ser ut som något har stått med en nål och pickat på baksidan av bladen. Syns även från framsidan, ser typ ut som om bladen (nästan) är genomskinliga. Någon som har koll på vad det kan vara? Är det kört för dom och bara att slänga eller vad kan jag göra?? Smittar det till andra runt omkring? Kan det rentav vara farligt att äta? Hmmm, många frågor, hoppas någon kan svara på något! Finns både på citronbasilikan och småbladiga "Balkon Star"... Blir så besviken, jag som har varit så lycklig över mina fina plantor!!  Snälla, säg att det finns något att göra!
Hmm, om det är ohyra så skulle min gissning falla på trips eller spinnkvalster. Om det är spinnkvalster kan man oftast hitta små spindelvävsliknande trådar under eller mellan bladen. Bilder på trips-skador borde du kunna hitta här i forumet eller med Google.
Ohyra kan vara lite jobbigt att få bukt med på plantor som man vill äta av, eftersom man inte kan ta till riktigt starka medel. Såpsprit och såpvatten är kanske det bästa, sök här i forumet så hittar du recept. Man kan skölja bort såpvattnet/såpspriten efter att den har verkat ett tag, så får man inte någon bismak på bladen när man ska skörda dom. Behandlingen måste upprepas flera gånger.
CITAT (Anna2 @ 07-05-2007, 17:52)  Såg i går, till min förskräckelse, att jag hade fått något "bubbligt" på några av mina basilikaplantor! Svårta att beskriva, men jag ska försöka: Små, minismå bubblor + märken som ser ut som något har stått med en nål och pickat på baksidan av bladen. Syns även från framsidan, ser typ ut som om bladen (nästan) är genomskinliga. Någon som har koll på vad det kan vara? Är det kört för dom och bara att slänga eller vad kan jag göra?? Smittar det till andra runt omkring? Kan det rentav vara farligt att äta? Hmmm, många frågor, hoppas någon kan svara på något! Finns både på citronbasilikan och småbladiga "Balkon Star"... Blir så besviken, jag som har varit så lycklig över mina fina plantor!!  Snälla, säg att det finns något att göra! Har aldrig hört talas om ditt problem med basilikan kan tyvärr inte hjälpa dig, men jag undrar om du sår den direkt på friland eller i kruka. Har varje år sått basilika i kruka och det har alltid gått bra men den tar lång tid på sig att komma upp.
Här kan du titta på olika sorters ohyra och se om något stämmer in på dina växter. Mvh Fenja
Tack för svar, det uppskattas kan jag lova! Tror kanske att det är Trips, som noora skriver. Är dock inte alls säker! Hittar tyvärr inga bilder, bara text. När jag rotat runt och kollat mer på växterna runt om hittade jag såklart samma syptom på chilisarna och röd basilika också! Blir så trött! Eva A: Jag har sått olika sorters basilika i krukor inomhus. Några är stora och fina, har ätit i några veckor redan, dock mest allteftersom jag "toppat" dom. Såpsprit säger du, är det så bra om man ska äta det?? Jag har ingen aning, jag är helt nybörjare, så alla tips är bra... men ni kan få dumma frågor tillbaka.  Hoppas det är ok!? Nu har jag varit i väg och rotat lite till... då hittade jag symptom som stämmer in på spinnkvalster också. Dock inte på mina "odlingar" utan på en krukväxt... Kan detta hänga ihop? Krukväxten skiter jag i - den kan jag slänga direkt! Men kan det höra ihop på något vis? Inte alls samma symptom, men det kanske börjar/slutar så...? Läste i en annan tråd om "Provadotabletter". Vad är det, kan det funka, dyrt, hur gör man...??? Många frågor, jag vet, men jag hoppas ju så! Tusen tack för svar hittills!
Provadotabletter ska du inte använda på växter som du vill äta av. Såpsprit kan du däremot använda. Man duschar växten med såpsprit så att ohyran drunknar, sen kan man tvätta bort såpspriten med vatten  Det tas inte upp av växten.
Tack noora! Inte Provadotabletter alltså. Är det T-röd och Grumme tvättsåpa som gäller till Såpaspriten, eller? Ungefär hur ofta och hur länge tror ni jag borde hålla på med såpasprit? Flera ggr per dag eller? Flera veckor?
Jag är tjatig, jag vet, men hoppas på överseende! Så här kommer fler frågor... Kan man förebygga så att det inte sprider sig till andra plantor (även i andra rum)?
Vad är det som gjort att jag fått det här, borde jag gjort något i förebyggande? Typ duscha med vatten med blomspruta...? Vill inte ha det på allt, vill inte ha tillbaka det om jag nu väl får bort skiten...
T-röd och vanlig gul eller grön såpa blir utmärkt. Jag har t.o.m. använt diskmedel nån gång när det var akut... Till en liter vatten tar du kanske en halv dl såpa och en halv till en matsked sprit. Tar man för mycket sprit i vattnet kan växten skadas. Behandla minst tre-fyra gånger med två eller tre dagars mellanrum. Ställ inte plantorna i direkt solljus utan att skölja bort såpspriten först. Tvätta även av fönsterbrädan och krukfaten med såpa eller såpsprit.
Ställ de infekterade plantorna i ett annat fönster än friska plantor för att undvika smitta. Det är svårt att förebygga ohyran helt, dom dyker upp "från ingenstans". Jag brukar undvika att ställa nyinköpta växter i samma fönster som plantorna tills jag har sett att det inte kommer någon ohyra med det nyinköpta. Dusch med vatten kan hjälpa också. Till prydnadsväxter kan du skaffa provadotabletter även som förebyggande kur.
Tusen tack noora, du är en ängel!!
En sista fråga... såpa-spritblandningen antar jag att jag sprayar på med blomsprutan och låter det verka i några minuter. Sen sköljer jag av det med vanligt vatten. Det kommer såklart att droppa ner sprit i jorden... nästan oundvikligt, så frågan/frågorna är - gör det något? skadar det plantorna? och sugs spriten upp så det tar smak sen? Eller ska jag rentav även spraya i jorden??
Oj, blev mer än en fråga. Ska sluta sen, jag lovar.
Om du noora/eller någon annan inte orkar svara mer så tackar jag så mycket ändå! Mycket uppskattat!
Åsa, mälardalen zon 2
08-05-2007, 09:37
Och jag gissar att det inte är någon ohyra överhuvudtaget. Jag gissar att det är små klimatbetingade ödem, mycket vanligt på många växter nu när de sätter fart att växa, växtcellerna hänger inte riktigt med och ibland sprängs de = det blir ödem. Detta är ingenting som påverkar växten nämnvärt och det brukar vara en övergående fas.
Tack Åsa! Det var det roligaste svaret hittills! Ser ju inga småkryp, så det kan ju kanske stämma med ödem-grejen... jag ska nog avvakta ett par dagar och se vad som händer. Kan/ska man göra nåt åt det hela om det är ödem? Mer gödning? Större krukor? Mer fukt? Etc..
Jag ska i vart fall spraya alla växter med vatten, tror jag har det väldigt torrt i lägenheten. Sen sa mamma att det är bra att vattna + spraya med nässelvatten...? Vad tror ni om det? Hur mycket/ofta osv...?
Tack!
Åsa, mälardalen zon 2
08-05-2007, 13:46
Klimatbetingade saker kan man inte göra något åt i våra bostäder.
Nässelvatten gillar alla växter men det brukar man inte använda inomhus det luktar ju jätteilla.
catlady
08-05-2007, 14:28
Har också haft bubblig basilika och det tror jag inte var ohyra. Men så började den få prickar istället - och då hittade jag små små larver på undersidan. Slängde den och har satt nya frön istället!
staples
09-05-2007, 01:14
Tänkte skriva ett nytt inlägg, men nu när jag läst här i den här tråden tror jag mig fått reda på att det är ödem som min basilika råkat ut för. Jag har inte heller hittat några kryp... Så här ser flera av mina plantor ut. En del blad har som synes blivit gropiga. Tack för all information som jag villigt tagit del av.
Åsa, mälardalen zon 2
09-05-2007, 08:58
Det där ser ut om födsloskador = det har inte varit optimalt för växten just då det bladet bildades detta är heller inget man behöver bry sig om.
Jag tackar återigen!
Mina basilika/chilisar ser inte ut som på din bild, staples. Mer som minismå nålstick, tätt, halvvägs igenom bladen. Lite småbubbligt, jättesmå bubblor. Färgen i bladen är ljusare där "nålsticken" sitter. Jag hoppas och tror att Åsa har rätt. Eftersom jag inte hittar några småkryp och helst slipper tvättandet med sprit-såpablandningen, så avvaktar jag några dagar och ser vad som händer.
Nässelvatten har jag dock fixat idag... nu återstår bara att se om det börjar lukta också! Det ska ju stå i några dagar och dra, så börjar det lukta åker det ut! Någon som har koll om man kan "övervattna" med nässelvatten eller om man kan använda det varje gång man ska vattna? Spraya kan jag väl göra varje dag om jag vill?
Jag har inte någon grekisk basilika hemma just nu, men jag har bestämt för mig att den brukar se ut som om den har mikroskopiska små hål på bladen. Har du inget förstoringsglas att titta med? Eller låna glasögon från någon som är riktigt ålderssynt.
Åsa, mälardalen zon 2
09-05-2007, 17:30
CITAT (Anna2 @ 09-05-2007, 15:09)  Jag tackar återigen!
Mina basilika/chilisar ser inte ut som på din bild, staples. Mer som minismå nålstick, tätt, halvvägs igenom bladen. Lite småbubbligt, jättesmå bubblor. Färgen i bladen är ljusare där "nålsticken" sitter. Jag hoppas och tror att Åsa har rätt. Eftersom jag inte hittar några småkryp och helst slipper tvättandet med sprit-såpablandningen, så avvaktar jag några dagar och ser vad som händer.
Nässelvatten har jag dock fixat idag... nu återstår bara att se om det börjar lukta också! Det ska ju stå i några dagar och dra, så börjar det lukta åker det ut! Någon som har koll om man kan "övervattna" med nässelvatten eller om man kan använda det varje gång man ska vattna? Spraya kan jag väl göra varje dag om jag vill? Nässelvattnet brukar behöva jäsa i 1-2 veckor (rör i hinken någon gång per dag) när det luktar illaskött utedass är det färdigt för användning (och kan då silas ifall man ska använda i sprayflaska) och bör sedan spädas ca 10ggr. Det går bra att vattna med gödselvatten ett par gånger i veckan eller oftare till riktigt hungriga grödor. Såhär ser nässelvatten ut när det börjar bli klart att använda
Ojdå, "illaskött utedass" låter ju inget vidare att ha inne i lägenheten! Får väl tänka om där, helt enkelt. Är det helt meningslöst att spraya/vattna med nässelvatten som stått i säg 3-4 dagar, fram till jäsningstiden? Jag tänker på om det är någon vits alls, näringsmässigt? Innan det börjar jäsa och lukta dass alltså? Haha.
Ute i stugan, i trädgårdslandet kan det väl få lukta lite toa emellanåt, men hemma, nej där går gränsen.
Nina H: Bubblorna/nålprickarna jag har fått, ska inte vara där. Möjligt att den grekiska basilikan har det, men inte mina sorter.
Hur smakar nässelvatten -eller sprit-såpamarinerad basilika??
jenniepennie
22-05-2007, 19:39
Skulle vara kul att se en bild av "angreppet"...
CITAT (virka @ 18-05-2007, 22:06)  Hur smakar nässelvatten -eller sprit-såpamarinerad basilika?? Tja, som jag skrev tidigare får man skölja plantan efter att såpspriten har verkat ett tag. Ohyran dör ganska fort efter att man har sprayat, jag brukar skölja plantorna efter en kvart ungefär. Såpspriten har ändå ingen verkan efter att den har torkat, poängen är (vad jag har förstått) att ohyran ska drunkna i såpspriten. Både såpa och sprit går bort med vatten, det blir ingen smak kvar bara man sköljer noga.
CITAT (jenniepennie @ 22-05-2007, 20:39)  Skulle vara kul att se en bild av "angreppet"... Har försökt ta kort, men det blir så dåligt att det inte går att se. Men jag tror på Åsa´s teori!
Cassandra
28-05-2007, 09:45
CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 08-05-2007, 10:37)  Och jag gissar att det inte är någon ohyra överhuvudtaget. Jag gissar att det är små klimatbetingade ödem, mycket vanligt på många växter nu när de sätter fart att växa, växtcellerna hänger inte riktigt med och ibland sprängs de = det blir ödem. Detta är ingenting som påverkar växten nämnvärt och det brukar vara en övergående fas. Jag tycker att detta låter troligast. Har detsamma på en paprikaplanta här nu.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|