Ann-Christine
21-06-2003, 17:36
Hur förökar man kaprifol, ska man sätta skott i vatten eller direkt i jord? Jag håller på lite ute i trädgården idag och kommer på lite frågor hela tiden så då går jag hit till datorn och skickar iväg frågan direkt innan den kommer bort. Mitt minne är inte vad det borde vara
Titta här på Odla.nu på deras startsida under "Förökarens dagbok"
del 3 där hittar du hur man sticklingsförökar Kaprifol.
Åsa, mälardalen zon 2
21-06-2003, 17:47
Det enklaste är nog avläggare och med kaprifol kan man få rankan att rota sig på många ställen så att man sedan kan stycka upp i flera plantor.
Avläggare har fungerat utmärkt för mig! Jag har skavt grenen lite just där jag vill att rötterna skall komma, gjort en liten ytlig grop, lagt på lite sandig jord tills grenen hålls på plats och sedan blev det nya plantor som jag kunde ta loss och plantera på annat håll, väldigt bra!
Jag har provat att sätta bita både direkt i kruka och i vatten - båda funkade hyfsat, hälften rotade sej med bägge metoderna. har bara hunnit plantera de vattenrotade ännu... lite osäkert hur det går med dom, dom petade jag bara ner bredvid en klematis så dom har kanske lite mycket konkurrens.
Har fått tipset att riva upp en ranka som ligger mot jorden och använda rotanlagen på den och sätta direkt i kruka - är det vildkaprifol kan det ju vara svårt att göra avläggare.
Gunilla
Ann-Christine
22-06-2003, 16:51
Tack för tipsen. Jag tror jag provar alla tipsen.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.