Full version: Tomater ohc Gurka!
Li-e
Halloj!
Har inskaffat tre st tomat plantor, har 10 liters hinkar som jag tänkte ha dom i men hur gör jag nu, ska jag plantera ner dom i hinkarna nu, med lite jord och fylla på eftersom dom växer eller? tänkte ha dom i mitt plastväxthus mot en södervägg, nu står dom ute i växthuset på verandan, med värmefläkt om natten tills det blir varmare ute.
Lika med gurkan den är inte så stor än, den har jag inne, men räcker det med en hink eller ska dom ha större? och vad ska jag ha för gjord, ren kogödsel eller blandat med jord och vad ska jag sen gödselvattna med för näring, har flytande blåkorn till mina andra blommor, men ska tomat och gurka ha nåt annat? confused.gif tacksam för svar.....kram från mig.
Åsa, mälardalen zon 2
Om det är normalstora tomatsorter behöver du uppåt 15-20 liters hinkar tomat dricker mycket, även gurka bör ha en storlek uppåt 20 liter.

Du kan plantera i ren påskogödsel, tomat kan planteras djupt men inte gurkan.

Du kan använda blå korn (konstgödning) om du vill men många hävdar att grönsakerna får bättre näringsinnehåll och smak ifall man använder naturlig gödsel.

I ett plastväxthus i söderläge kan du behöva skugga och vädra väl, växterna mår inte bra av för höga temperaturer ex. tomatens pollen kan dö ifall det går uppåt +35-40C
Jonas70
Li-e, hur stora är dina plantor idag?
Jag tycker inte man ska plantera plantorna för tidigt i stora kärl eftersom det blir svårare att vattna bra.
Håller med Åsa att du måste tänka på solstrålningen (dvs skugga) och värmen om du har ett litet växthus i söderläge.
Li-e
Hej!
Tomatplantorna är väl ca 3 dm höga, men då kan jag sätta dom i rent kogödsel då?
men vad ska dom ha sen då? Gurkorna har jag nyss sått dom är väl 1 dm kanske.
Jo skuggväv och sånt har jag...och termometer...så hålla koll på graderna ska jag.
Tack för era svar....kram
Jonas70
Är de redan 3 dm höga så är det bara att plantera om dem.
Li-e
Japp!
Det ska jag göra, tack för svar....*L*
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon