Full version: Fikonkaktus
mogge92
Hej hej! Köpte aldeles nyss 2 fikonkaktusar. NU undrar jag om jag kanske ska plantera om dem? det ser ut som det står 2 plantor i varje kruka:
Ska jag bara sätta dem i nya krukor eller ska jag kanske dela på dem så det blir 4 plantor istället för 2? Övriga skötseltips mottages med tacksamhet smile.gif
flaxss
om du vill kan du dela dom och ha dom för sig men dom har inget stort rotsystem så större kruka behövs inte ,

skötsel
vintervila på +5c +10c sen tar du ut dom i feb i söder solen och tar in dom efter en frostnatt . behövs inget vatten på sommaren och skydda dom från regn på sommaren typ regnar det i 3veckor i rad ska dom inte ha det men regnar det en vecka eller bara en-två dagar så vill dom ha det . går även ha inne året runt men dom blommar bättre om dom får sova och vara ute
mogge92
Ok, tack för tipsen flaxss! Men hur skulle du ha gjort; skulle du ha delat på dem eller ej? Och sen hur stora ska frukterna vara innan dom e mogna? Ska jag kanske plocka bort några?
flaxss
CITAT (mogge92 @ 07-05-2007, 20:42) *
Ok, tack för tipsen flaxss! Men hur skulle du ha gjort; skulle du ha delat på dem eller ej? Och sen hur stora ska frukterna vara innan dom e mogna? Ska jag kanske plocka bort några?

jag har två som jag delat och dom klarade det fint fint och står nu ute i söder , frukterna är mogna och kommer trilla av och gå sönder
mogge92
Så jag kan plocka några frukter redan nu? jag tror jag kommer sätta om dem 1 och 1, då lär dom ska växa bättre? Och jag ska plantera om dem nu, så kan jag använda kaktus/såjord?

köpte även ett olivträd: ska jag plantera om den med eller kan den stå i den där krukan?
flaxss
frukterna är inte ätliga ,, går äta men smakar inget vidare bra

har grus blandad jord .

plantera om olivträdet
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon