mogge92
07-05-2007, 19:18
Hej hej! Köpte aldeles nyss 2 fikonkaktusar. NU undrar jag om jag kanske ska plantera om dem? det ser ut som det står 2 plantor i varje kruka:
Ska jag bara sätta dem i nya krukor eller ska jag kanske dela på dem så det blir 4 plantor istället för 2? Övriga skötseltips mottages med tacksamhet
Alexander-VG-zon3
07-05-2007, 19:37
om du vill kan du dela dom och ha dom för sig men dom har inget stort rotsystem så större kruka behövs inte ,
skötsel
vintervila på +5c +10c sen tar du ut dom i feb i söder solen och tar in dom efter en frostnatt . behövs inget vatten på sommaren och skydda dom från regn på sommaren typ regnar det i 3veckor i rad ska dom inte ha det men regnar det en vecka eller bara en-två dagar så vill dom ha det . går även ha inne året runt men dom blommar bättre om dom får sova och vara ute
mogge92
07-05-2007, 19:42
Ok, tack för tipsen flaxss! Men hur skulle du ha gjort; skulle du ha delat på dem eller ej? Och sen hur stora ska frukterna vara innan dom e mogna? Ska jag kanske plocka bort några?
Alexander-VG-zon3
07-05-2007, 19:46
CITAT (mogge92 @ 07-05-2007, 20:42)

Ok, tack för tipsen flaxss! Men hur skulle du ha gjort; skulle du ha delat på dem eller ej? Och sen hur stora ska frukterna vara innan dom e mogna? Ska jag kanske plocka bort några?
jag har två som jag delat och dom klarade det fint fint och står nu ute i söder , frukterna är mogna och kommer trilla av och gå sönder
mogge92
07-05-2007, 19:54
Så jag kan plocka några frukter redan nu? jag tror jag kommer sätta om dem 1 och 1, då lär dom ska växa bättre? Och jag ska plantera om dem nu, så kan jag använda kaktus/såjord?
köpte även ett olivträd: ska jag plantera om den med eller kan den stå i den där krukan?
Alexander-VG-zon3
07-05-2007, 19:57
frukterna är inte ätliga ,, går äta men smakar inget vidare bra
har grus blandad jord .
plantera om olivträdet
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.