mkall
Har i kväll njutit av min första sparris för säsongen, kanongott förutom att några av dom var lite beska i delen längst ner. Funderar på om jag odlar dom på lite galet sätt? Jag har dom i pallkragar, 3 st på höjden, varav den översta mest är till för att stötta upp jorden jag täcker dom med allteftersom dom växer upp. När jag skördar karar jag bort jorden så långt jag vågar utan att skada för mycket rötter. Jag har ju ingen riktig koll på hur mycket som blir kvar när jag skurit av det goda. Funderar på om jag ska längre ner med kniven och inte släppa upp dom så högt? som ni förstår så är jag nybörjare inom sparris och jag tar tacksamt emot alla tips och råd g.gif Mvh Mattias
Gurkan
Jag är ingen sparrisexpert men så här brukar jag göra :

Ta ett ordentligt tag i skottet så långt ner som möjligt, vick lite och ta i tills det bryts av ända nere vid roten. Skär man lämnar man en snittyta precis vid jordytan som bjuder in till bakterier och svampangrepp.

Inne i köket, skär av så mycket som känns hårt ... sparrisen skall vara mjäll och spröd och inte ha en hård yta. Man kan skala den hårda ändan av sparrisskottet om man vill, med potatisskalare.

Släng i stormkokande vatten, 2-3 minuter och ät sen direkt med massa smör ... naughty.gif

KURT
Jag tror inte att det har någon som helst betydelse om man bryter ell skär av dem. Vad jag vet så skär de väl av i de kommersiella odlingarna? När man sedan själv skall ta av den nedre delen brukar det dock vara bra att bryta av den, då bryts de naturligt precis där den hårda delen slutar.
Gurkan
CITAT (KURT @ 08-05-2007, 06:44) *
Jag tror inte att det har någon som helst betydelse om man bryter ell skär av dem. Vad jag vet så skär de väl av i de kommersiella odlingarna? När man sedan själv skall ta av den nedre delen brukar det dock vara bra att bryta av den, då bryts de naturligt precis där den hårda delen slutar.

Du har säkert rätt KURT, det var en egen liten teori jag satt och klurade på. blush.gif

Huvudsaken är att man kollar dem varje dag och skördar innan de blir för långa/hårda.
mkall
Det låter som om jag kanske har täckt med för mycket jord/mull?! Men jag har inte velat röra för långt ner, har vart rädd för att förstöra rötterna. Får kanske tänka om lite där. Mvh Mattias
Gurkan
Vit sparris växer ju täckt av jord och måste skalas innan man äter den. Har du kupart/fyllt på med jord runt plantorna så växer ju stor en del av skottet under jord, blir vitt/blekt och hårt i skalet.

Antingen får du skala den nedre delen av varje skott, med potatisskalare, eller skära av och slänga.

Det handlar också om tid och tajming, ju äldre skotten är desto mer skal hinner dom utveckla. Det blir bättre år efter år när plantorna blir kraftigare och skotten skjuter upp snabbare. Då kan man skörda feta skott som bara är några dar gamla.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon