Full version: Gammaldags buskros
mamamaggan
Har varit ut till sommarstugan idag och upptäckt att jag kan plantera minst två rosbuskar till. yahoo.gif

Dessutom höll min man med. yaay.gif

Vill hålla mig till gammaldags rosor eftersom de andra nio är det. Vad ska jag köpa ? En av dem ska vara vit och växa som en " fontän" medan den andra kanske kan var vit eller rosa och gärna växa sig stor snabbt. Ska ha dem som insynsskydd.

Vad har ni för förslag ?
Kajsa
Alba rosorna är en mycket gammal grupp rosor, eftersom dom blir så stora har jag bara Celestial, Mme Plantier och Maiden`s Blush i min trädgård. Kika här i Roslistan Alba rosor
mamamaggan
thanks.gif Kajsa. Har kollat lite och en Mme Plantier kanske det blir. De andra var också vackra men jag tänkte mig ju en vit först och främst.
Eva St
CITAT (mamamaggan @ 07-05-2007, 22:07) *
thanks.gif Kajsa. Har kollat lite och en Mme Plantier kanske det blir. De andra var också vackra men jag tänkte mig ju en vit först och främst.

Åh den var ju kanonfin!!!!!!!!!!!!
Cilla
Vit, gammeldags och som en fontän... Jag tycker nästan bara det finns en ;-)

Kan tilläggas att den har sprakande orangeröda höstfärger. Jag lade in några av mina bilder på helpmefindroses.com, kanske nås genom denna länk http://www.helpmefind.com/rose/pl.php?n=22330&tab=10

Pimpinellifolia Plena, Finlands vita ros.

Fler bilder här http://www.alltomtradgard.se/forum/user_al...mp;albumid=5995
mamamaggan
Men oj Cilla ! Hur länge har du haft den rosen ? Och hur sköter du den? Den var ju helt magnifik!!
Cilla
Den är satt 1941 och har inte behövt någon skötsel alls förutom att man vissa år tar bort döda grenar som uppsår nederkant av busken. Den står på egen rot och förökar sig därför själv, men inte med rotskott långt ifrån busken. Nu är partiet som stammarna kommer ifrån ungefär 1,5 meter i diameter, och rosen mäter i övrigt 3 meter i höjd och nära 6 meter i bredd.

Under ett par år hade jag slemmiga rosenbladsstekeln här, en liten sak som äter innanmätet på rosblad och den gillade avlövade hela buskaget flera år i rad. I år var jag beredd på att göra något, men hittills har dess fluga som lägger äggen inte synts till så problemet kanske löste sig själv.

Normalt ingen skötsel alls alltså. Arten är härdig till zon 8.
Kajsa
Oj, Cilla den var magnifik rose.gif
krellus
Den var VERKLIGEN fin!

Vi har en Plena mot husväggen så jag klipper bort nya "rotskott" varje vår för annars blir den för stor men jag inser att man nog får köpa en till och plantera någon annanstans på tomten.

En njutning att se bilderna!
Cilla
Japp, den här rosen är en gåva från förra generationen... Jag har inte gjort någonting alls nästan för att den ska vara så här. Den styrde en hel del av vårt husbygge. Vi byggde en bryggramp förbi och över den för att den inte skulle bli nedmejad och för att vi inte skulle packa till marken och vi drog stigen upp till huset så att den slingrar sig förbi. Jag som trodde att jag var trädtok förstod att det också bdde en rostok i mig. Men den här rosen är värd att låta sig styras över!

Jag glömde att säga att en så här stor P Plena fyller hela trädgården med sin ljuvliga doft när den blommar. Vi bjuder våra vänner på rosenfika när den står i bäst blom, och många har njutit av den. När man går förbi på stigen brummar det som från en motorväg (vi har inte bilar eller moppar här på ön annars). Det är humlor och bin som surrar i blommorna och det blir tusentals.

Varje år lägger den sig platt till marken av snötrycket. Och varje vinter undrar jag om jag ska skaka av snön. Men oavsett vad jag gör så reser den sig alltid och bjuder på bästa grace till midsommar.

En ros som kan bli stor, som normalt är mycket frisk och en av de härdigaste landet har, som doftar och har härliga höstfärger och ett och annat svart nypon. Jag tycker faktiskt inte det kan bli så mycket bättre, fast jag har 100 andra rossorter till.
vickeva
Men hjälp vilken ros!!! en av de vackraste jag har sett... *vill ha*... Hur länge blommar den Cilla?
Azola
Oww...otroligt tjusig!
Ibland är naturen generös med sitt överflöd! rose.gif
mamamaggan
Har varit ute vid stugan idag och kollat om den får plats där jag vill ha den och tänk att det får den !!!!!! yahoo.gif

Min man tyckte också den var helt otrolig. Nu läste jag om doften och det blir helt perfekt. Den kommer att hamna strax intill våran uteplats , några meter från syrénhäcken. Längtar redan till att sitta där och bara lukta på blommorna som Ferdinand. 000.gif
Betty
CITAT (mamamaggan @ 09-05-2007, 22:59) *
Har varit ute vid stugan idag och kollat om den får plats där jag vill ha den och tänk att det får den !!!!!! yahoo.gif
Min man tyckte också den var helt otrolig. Nu läste jag om doften och det blir helt perfekt. Den kommer att hamna strax intill våran uteplats , några meter från syrénhäcken. Längtar redan till att sitta där och bara lukta på blommorna som Ferdinand. 000.gif

Men tänk på att "Underbart är kort". Den blommar bara en gång, under ett par veckor kring midsommar, sen är det över.
Kakaduan
Men, Krellus - nu förstår jag inte! Jag kanske missförstår, men om du har en massa rotskott som du gräver bort hela tiden behöver du ju inte köpa en till! Det är väl att gå över ån efter vatten - sätt rotskotten! Jag fick just två små rotskott av en arbetskamrat som har en underbar Plena. Har planterat dem och håller tummarna att de tar sig.

Kakaduan
krellus
CITAT (Kakaduan @ 10-05-2007, 11:11) *
Men, Krellus - nu förstår jag inte! Jag kanske missförstår, men om du har en massa rotskott som du gräver bort hela tiden behöver du ju inte köpa en till! Det är väl att gå över ån efter vatten - sätt rotskotten! Jag fick just två små rotskott av en arbetskamrat som har en underbar Plena. Har planterat dem och håller tummarna att de tar sig.

Kakaduan

Bra idé. Jag hade inga planer på att "föröka" den förrän jag såg bilden och blev inspirerad.

Cilla
Japp, blomningstiden är ca 2 veckor och varma somrar kommer den med enstaka blommor en gång till senare. Underbart är kort! En midsommar skyregnade det så att blommorna slogs sönder. Men de var hela i två dagar innan skyfallet, och de dagarna minns man också.

Men det är inte bara blomningstiden som är fin. Bladverket är vackert, små ljusa blad och lite sirligt bladverk som det brukar vara på pimpineller. De unga skotten är lite rödaktiga.

Blomknopptiden börjar nu, de har knoppar som påminner om män i frack eller pingviner (som nästan alla pimpineller har).

Sedan hösten med det organeröda bladverket, som hos mig sitter kvar här och var när första snön faller i december. Och så vintern med de få men fina svarta, runda nyponen på grenarna.

Och så vintern när den lägger sig platt under snön och försvinner från ens åsyn.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon